مهرجان القاهرة الثامن للجاز: فعاليات منوعة وأسماء كبيرة - فن وثقافة Feature - كايرو 360
 







مهرجان القاهرة الثامن للجاز: فعاليات منوعة وأسماء كبيرة
مهرجان القاهرة الثامن للجاز: فعاليات منوعة وأسماء كبيرة
اصدرت في: 13/10/2016

مهرجانات القاهرة الفنية من الحلو اللي مابيخلصش، مابنلحقش نخلص من النشوة والسعادة اللي سايبهم لنا مهرجان إلا وتلحقنا القاهرة بمهرجان تاني يحافظ على الانبساط عند معدلاته المطلوبة، وده شيء يستحق الشكر والامتنان الحقيقة.

على بعد أسبوع بالضبط من النهارده هنكون على معاد مع بدء فعاليات مهرجان القاهرة للجاز (Cairo Jazz Festival) اللي هييجي استكمالًا لسلسلة المهرجانات الموسيقية والغنائية اللي حفلت بيهم الشهور القليلة الماضية، لكن المهرجان ده يختلف عنها جميعًا بطابعه الأكثر عصرية، وجماهيريته الشبابية العريضة.

يذكر أن المهرجان بدأ للمرة الأولى سنة 2008، وأن نسخته الحالية هي رقم 8 بعد سبع نسخ سابقة نالت رضا وإعجاب جماهيري كبيرين، وده اللي مهد الطريق لجميع النسخ اللاحقة أنها تضمن جمهورها من قبل بدايتها وبغض النظر عن الأسماء المشاركة.

المهرجان هيقام على مدار 3 أيام، ودي فترة قصيرة نسبيًا في عمر المهرجانات، لكن أيامه تم اختيارها بعناية علشان تكون في آخر الأسبوع في وقت الإجازات الرسمية علشان الأمر يسمح بإقامة فعاليات أكتر على مدار كل يوم من أيامه، ويضمن حضور جماهيري أكبر.

فعاليات المهرجان السنة دي هيستضيفها الحرم اليوناني –The Greek Campus- في وسط البلد، وهيشارك فيها فنانين مستقلين وفرق غنائية وموسيقية من 13 دولة مختلفة، البحرين هتكون الممثل العربي الأبرز مع حضور فردي للفنانة اللبنانية "تانيا صالح" في يوم الافتتاح، بجانب مصر و 11 دولة أجنبية أخرى، هتبدأ الفعاليات يوم الخميس 20 أكتوبر في تمام السابعة مساءً بحفل "علاء غواص" و "ليكويد" من البحرين على المسرح الرئيسي، وهتستمر الفعاليات لحد يوم السبت 22 أكتوبر وهتختتم بحفل "رباعي كارمن رويفاسيب" من الدانمارك اللي هيبدأ 10:00 مساءً على المسرح الرئيسي.

أبرز الأسماء المشاركة في المهرجان هتكون: "حمزة نمرة" وفرقة "HOH" و "شادي القصير" ومجموعته من مصر، ومن البرتغال "كارمن سوزا"، و "أوركسترا أندروميدا ميجا إكسبرس" من ألمانيا، و "علاء غواص" من البحرين، وجميلة لبنان "تانيا صالح".

اعرفوا أكتر عن فعاليات المهرجان وتفاصيلها ومواعيدها عن طريق متابعة الفعالية الإلكترونية على فيسبوك من هنا، أو متابعة صفحة المهرجان على فيسبوك من هنا، أو متابعة الموقع الخاص بالمهرجان من هنا.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
عمر مسعد
حرر بواسطة:
عمر مسعد
تاريخ النشر:
13/10/2016
محرر بموقع كايرو 360، يُدعى في أوساط أهل الهلس "مولانا"، وفي رواية أخرى "المغنواتي".. وماله!.. طب هل رأى أحدكم كلامًا يرقص من قبل؟