للشهر الرابع على التوالي يتعاون معرض فنون الزمالك مع صالة الشوكولاتةChocolate Lounge بفندق كمبنيسكي في تقديم أعمال فنان مصري في معرض فني. بعد نجاح معارض للفنانين صلاح طاهر وخالد سرور وسامح إسماعيل بالتعاون بين الجهتين المذكورتين، يتم حاليًا تقديم معرض لأعمال الفنان عماد إبراهيم. على مر السنين قدم عماد إبراهيم معارض عديدة في مصر وخارج مصر، ودلوقتي بـ يتم عرض 32 لوحة زيتية في قاعة الشوكولاتة وفي بهو الفندق.

في المعرض الأخير ظهر تأثر إبراهيم بالعادات المصرية القديمة والتقاليد المصاحبة للموالد، وخاصة الرقصات الموجودة في الموالد واللي صورها الفنان في اللوحات بشغف شديد. بعد الإعداد لمدة سنتين وحضور عدد كبير من الموالد الشعبية في كل محافظات مصر، رسم إبراهيم 32 لوحة بـ يركزوا كلهم على الرقصات الرجالي وفن التحطيب اللي مازال عرف مهم في كل الاحتفالات والأفراح في صعيد مصر.

كل الأعمال مرسومة باستخدام أقلام الفحم وألوان الأكريليك وعلشان كده هـ تحس أن كل اللوحات فيها شبه من بعض ولكن فيه فروق في استخدام الألوان لأن بعض اللوحات تم استخدام ألوان البستيل الفاتحة والبعض الآخر تم استخدام درجات ألوان أغمق وأحيانًا بـ تبقى قاتمة جدًا.

اللوحات بـ تبرز حركة الأجسام والأوضاع المختلفة للجسم أثناء الرقصات، ولما تشوف اللوحات بشكل متتالي هـ تحس أنك بـ تشوف مشاهد متتابعة في فيلم سينما. التركيز في الأعمال كان على الراقصين فقط والجماهير والحشود في الخلفيات كانوا غير واضحين، وبعض الأعمال كانت أقرب لسكيتشات من كونها لوحات زيتية وده كان عيب ملحوظ وسببه أن الملامح وتعبيرات الوجه ما كانتش محددة بالقدر الكافي. باستثناء 3 لوحات فقط كان واضح فيها كل التفاصيل وحتى الحشود في الخلفيات وتعبيرات وجوههم.

أي حد ما يعرفش معلومات كفاية عن التحطيب ورقصات الموالد الشعبية ممكن يستغل وجود المعرض ويكتشف العوالم دي من خلال لوحات فنية راقية لفنان مميز. وما تنساش وأنت هناك تشتري شوية حلويات والمشروبات من صالة الشوكولاتة بالفندق.