بصفته واحد من الأماكن الثقافية اللي بـ تشجع الفنون المعاصرة وبـ تحاول توفر أجواء جذابة لكل من الفنانين والجمهور، قاعة الزمالك للفن بـ تستضيف حاليًا معرض "روائع 14"، وهو معرضهم السنوي لصيف 2015، وفيه بـ نشوف مجموعة مميزة من اللوحات والتماثيل.

معرض "روائع 14" بـ يجمع أعمال عدد من الفنانين المصريين عملوا معارض فردية قبل كده هناك، منهم عادل ثروت بمعرضه "قرابين العشق" السنة دي وتحديدًا في شهر مايو، وعادل مصطفي اللي عرض في وقت قريب "خارج الصندوق" ورباب نمر بمعرضها الرائع "حلوة يا بلدي".

أول حاجة قابلتنا كانت عمل فني ضخم من الفنان جورج فكري إبراهيم المولود في مصر، ألوان اللوحة كانت دموية وعنيفة والرسم فيها عبارة عن كائن غريب له أكثر من رأس.

على عكس لوحة جورج، خالد سرور بـ يقدم لعشاق الفن حاجة أكثر بساطة وغنية بالألوان في لوحاته الضخمة المرسومة بالأكريليك، خالد بـ يستخدم شخصيات كرتونية وصور لأطفال ملامحهم بريئة، وبـ يركز على الأحلام، وأننا نشوف الحياة بعيون الأطفال قبل ما نغرق وسط قواعد ومعاناة الحياة.

ممكن نقول أن "الصياد" لجمال السجيني واحدة من الأعمال المميزة، استخدم جمال فيها الزيت على الخشب، وتحس أن الرسمة بـ ترقص من روعة الألوان المستخدمة، جمال كمان بـ يقدم عملين رائعين في المعرض، واحد منهم بـ يستخدم فيه وسائل فنية مختلطة على قطع صغيرة من الزجاج والسيراميك مثبتين على لوحات ملونة، أما الثانية فهي عبارة عن كليوباترا مرسومة بدرجات البني بملامحها القوية.

المعرض كمان بـ يشهد أعمال نحت مبهرة، تشمل تماثيل برونزية جريئة لمصطفى عبد المعطي وكمال الفقي.

كثير من الجاليريات في القاهرة دمجت معارض سابقة لتقديم عروض موسم الصيف، بس عدد قليل منهم قدر يوصل لجمال عروض قاعة الزمالك للفن، "روائع 14" بـ يقدم تنوع هايل من الأذواق، وبـ يجمع رؤية الفنانين مع الأفكار المبتكرة، وكل جزء من الجاليري بـ تشوف فيه حاجة مثيرة للانتباه، المجموعة المعروضة بشكل عام هي مصدر البهجة وقدرت تجذب جمهور كبير.