بداية من الكتاب ده نقدر نقول أن عمر طاهر وقف على أول طريق النضوج، بعيدًا عن الكتب الساخرة خفيفة المحتوى، اللي مش بيبقى منها أي أثر.

الفكرة

كلنا عندنا ذكريات مرتبطة بالأغاني، وخاصة في فترة المراهقة المرتبطة أكثر بأغاني الحب، لكن عالم عمر طاهر هنا أكتر براح، عالم ثري وخفيف في نفس الوقت.

فكرة الكتاب مبتكرة وحلوة، سيرة ذاتية من خلال مواقف منتقاة مرتبطة بأغاني، مش مهم الأغنية حلوة أو وحشة أو إيه مستواها الفني، هنا مش مجال للحكم على المستوى، لكنها فرصة ممتازة للحكي، والبوح، والتأمل في مشاوير الحياة وكلمات الأغاني.

عمر طاهر رصد بذكاء وبحساسية شديدة مراحل الغناء، وخاصة مطربين الثمانينيات، ومن خلال المزج بين الأغنية وبين مواقف إنسانية هنكتشف متعة الكتاب وثراءه.

 

الناس الناس فتافيت الماس

علاقة الكاتب وهو طفل بجدته الصعيدية وخاله، وارتباطهم بأغنية عدوية (راحوا الحبايب) عمل علاقة استمرت لسنين طويلة، وبالتوازي بيحكي عن علاقته الشخصية بعدوية، اللي بالصدفة غنّى مقدمة مسلسل من كلمات الكاتب نفسه.

أغنية ديسكو دانسر من فيلم له نفس العنوان، هتبقى خلفية لعركة بين العم وبين واحد من الجيران. وبيكتشف عمر طاهر بعد مرور وقت طويل أن كلمات الأغنية بتقول: (لا فرق بين الأبيض والأسمر.. تبقى الدنيا في النهاية لأنقياء القلوب) كصدفة غريبة جدًا، إن الأغنية دي بالذات ترتبط كخلفية لعركة فيها شبهة فتنة طائفية، وهنفتكر ساعتها كلمات السيد المسيح عليه السلام (طوبى للودعاء، لأنهم يرثون الأرض).

في ظروف سيئة جدًا بيكتشف عمر فظاعة النقلة اللحنية في أغنية سميرة سعيد قال جاني بعد يومين، اللي لحنها جمال سلامة عند (شايفين الظلم يا ناس) وإزاي اللحن بيتحول لصراخ حاد، وفي القصة دي عبر ببراعة عن صدمة مشاهدة فيلم جنسي لأول مرة.

هنسمع أغاني كتير لمطربين حبيناهم: منير ومحيي وعبد الحليم والشاب خالد وعمرو دياب وام كلثوم، وهنفتكر مطرب أسطوري مر زي حلم على كل اللي سمعوه، المطرب الليبي أحمد فكرون.

 

السرد

بحرفنة استخدم عمر طاهر تكنيك السرد بالتوازي في أغلب الحكايات، ورغم أن بعض الحكايات ممكن نلاقيها عادية، إلا أن القفلة بتبقى غير متوقعة أبدًا، زي حكاية حمادة، الصديق المتدين اللي صوته حلو، وحكايته مع عدوية، وعلاقته الجميلة بوالدة صديقة المُقعدة.

الجملة الشهيرة بتقول: (إن أجمل الشعر أكذبه) لكن هنا هنلاقي العكس تمامًا، هنشوف إن (أجمل الحكايات أصدقها).

في كل حكاية هنلاقي قصص قصيرة محبوكة كويس، عمر طاهر حاول يعمل "غُرز ضيقة" في مساحات صغيرة، زي شغل الموزاييك.

وبعد القراءة والتأمل شوية في الأثر اللي سابه الكتاب فينا، هنحس برابط خفي بين كل الحكايات، وفي رأينا إن الرابط ده ممكن يكون الروح الصوفية الشفافة اللي جمعت بين كل القصص.

وده بلاي ليست بالأغاني كلها بالترتيب:

https://soundcloud.com/nada-shabrawi/sets/jmdsqcsh3ctg