تعرفوا إيه عن الماسونية؟
الماسونية هى الناس الوحشين اللى بـ يعملوا حاجات وحشة.. لأ الماسونية هى الحركة العالمية اللى بـ تبهدل العالم.. لأ الماسونية دى حاجة استغفر الله العظيم.. بـ يعملوا حاجات استغفر الله العظيم.
طب نقول لكم إيه؟ تعالوا نعرف مع زهير الكاشف يعنى إيه ماسونية.. المقدمة بـ يكلمنا فيها زهير عن فكرة الكتاب وليه كتب عن موضوع الماسونية.. وده كان بطلب من صديقه لكتابة مقال عن الماسونية فلما بدأ يدور ويبحث لقى الفكرة عدت المقال بكثير، ومن هنا قرر يكتب كتاب عن الماسونية.
عن تاريخهم (يا ولاد اللذينه)
ما حدش يقدر يقول بالضبط الماسونية بدأت إمتى.. لكن من المعروف أنها نشأت كمنظمة سرية على يد واحد اسمه "حيرم آباد" وسمى المنظمة دى "القوة الخفية" وتلونت وتغيرت وتشكلت كثير جدًا وتم تسميتها بالكثير من الأسماء عبر العصور علشان تتفرع من منظمة لمجموعة منظمات تحت اسم مؤسسة كبيرة اسمها "الماسونية" وهدفها هو السيطرة على العالم.
عن هدف الكتاب (شوف إزاى)
الهدف من الكتاب مش أنك تتعرف على تاريخ الماسونية الكاشف بس بـ يعرفك على تاريخهم من باب إثبات أن الماسونية موجودة بالفعل مش مجرد خدعة تاريخية بـ يضحكوا بها علينا (ولاد اللذينة) وهو فى الجزء التاريخى ده بـ يعترف أن فضله بس حسن الترتيب وتوفير الوقت والجهد فى قراءة مراجع كبيرة وكثيرة.. أنت بس اقرأ اللى كاتبه الكاشف.
شوف إزاى بقى الماسونية بـ تشتغل بمنتهى الهدوء والتخطيط والتنظيم والسيطرة على مفاصل العالم يعنى شركات الميديا الكبيرة.. البنوك العالمية.. البلدان الكبرى واقتصادها.. هما بـ يصنعوا الصراعات والأزمات الاقتصادية والتغيرات العالمية.. هما بـ يعملوا مسرحية العالم الكبيرة وبـ يكتبوا السيناريو فيا ترى هـ تتفرج وأنت مش عارف ولا وأنت عارف إيه اللى بـ يحصل؟
أنت ماسونى.. يعنى إيه ماسونية؟
ممكن تسميهم "متنورين" أو جماعة هدفها السيطرة على العالم زيهم زى الحية اللى لها رؤوس متعددة واللى اسمها فى التراث اليونانى "هيدرا" وسبب تسمية الكتاب بالاسم ده هو أن الماسونية زى الهيدرا لها أذرع ورؤوس فى كل حتة فى العالم وفى كل مجال.. كلهم شغالين على مبدأ واحد برموز محددة كل رمز له معنى والماسونيين طبقات يعنى مجتمع كامل ومش أى حد يعرف كتابهم المقدس "كابالا" وكلهم فى النهاية بـ يخدموا المخطط الصهيونى ومؤمنين بالمذهب اليهودى الباطنى "الكابالا" وبـ يحاولوا يشعلوا الحروب ويوقعوا ما بين أصحاب الديانات السماوية الثلاثة.. ممكن يكون الكلام صح ممكن يكون فيه جزء من الحقيقة ممكن يكون نظرية.. لكن الأكيد فى الموضوع أن فيه حاجة اسمها ماسونية..
السؤال دلوقتي أنت ماسونى؟ يعنى إيه مااااااسونية.