مع أحدث البدع اللى بـ تظهر وتختفى على ساحة الكافيهات ومحلات الحلويات الراقية فى القاهرة، إحساسنا بالدهشة كان مش موجود لما اكتشفنا افتتاح "ديماكرون -  Di'macaron" فى سيتى ستارز هليوبوليس. تخصصه الوحيد فى القطع الدائرية الصغيرة بطعمها اللذيذ –أو بمعنى أدق الماكرون– وكشكهم الصغير مكانه فى الممر بين زارا ومانجو.

الألوان الهادئة المستخدمة فى شعارهم الهندسي عملت تباين مع ألوان التصميم المعتدلة، وكون موقعه وسط مول زحمة على طول، كان متوقع عدم وجود أماكن للجلوس. كابينة العرض الزجاجية تحتوى على مجموعة من ثماني نكهات مختلفة، جاهزة للتعبئة فى علب هدايا جذابة. علب لطيفة صغيرة تحتوى على قطعتين سعرها 12 جنيه، علب فيها 8 قطع (40 جنيه)، 20 قطعة (100 جنيه) و40 قطعة (200 جنيه) كلهم متوفرين. وقت زيارتنا كانوا بـ يقدموا خصم على الاختيارين الكبار. معروض هرم كبير من الماكرون، بـ يؤكد قدرتهم على خدمة تقديم الأكل فى الحفلات الكبيرة.

طلبنا علبة مكونة من ثماني قطع يجمعوا بين كل النكهات الأساسية: فراولة، شوكولاتة، تمر، فانيليا، كاراميل، فستق، بلوبيرى وقهوة. البسكويت كان صغير عن الموجود عامة عند منافسينهم المعروفين، وكمان الطبقة الخارجية الرخوة ينقصها القوام المعتاد. بغض النظر، كل قطعة منهم كانت طازجة بشكل لذيذ، مع كمية بسيطة من الحشو.

نكهة الفانيليا والفستق تحديدًا كانت لطيفة، ونفس الكلام بالنسبة للفراولة بلونها الوردى الفاتح، على الناحية الثانية، الشوكولاتة كانت غنية بالحليب والقوام المتماسك، أما القهوة فكانت تتمتع بالطعم الممرر الأصيل. على الرغم من الألوان والنكهات الصناعية الواضحة، البلوبيرى كان واحد من أجمد الحاجات الموجودة. الطعم المسكر للكراميل كان لذيذ، ونكهة التمر نفس الكلام رغم أنها معمولة من فاكهة حقيقية.

رغم أنه مش استثنائى، ديماركون بـ يحاول يقدم تنوع طازج لذيذ من الحلويات. الكلام ده بجانب مظهر ساحر وعلب هدايا جذابة تعتبر مناسبة وآمنة عند التسوق للماكرون، والماكرون فقط.