بعد شهر رضمان والعيد كان مهم نكسر الروتين بقعدة مختلفة، علشان كدة قررنا نختار كافيه إيطالي اسمه أداجيو – Adagio، واللي موجود في مول العرب.

ثلاجة الآيس كريم الموجودة عند مدخل الكافيه –واللي واخد ركن مفتوح من الجانبين أمام محل نيسبريسو – قدرت أنها تشدنا بمجموعة كبيرة من النكهات اللي ممكن ترضي كل الأذواق؛ لأن منها التقليدي ومنها نكهات ثانية مش هتلاقيها في أي مكان ثاني (هنقول لك عليها في نص المقال ما تقلقش) ده غير مجموعة الآيس كريم ستيك واسمهم أداجو ستيك (22 جنيه) واللي بنعتبرهم أسهل في الأكل خصوصًا وأنت بتلف في المول.

قعدنا على الترابيزة الوحيدة اللي كانت فاضية، وعشان نبقى صريحين الترابيزات بالكراسي مصممين علشان تأخد قهوتك وتمشي؛ الترابيزات مدورة وكراسيها الجلد البيضاء واخدة curve الترابيزات فالقعدة مش قعدة تطول فيها. زي ما قلنا الكافيه كان مليان، والطلب على الآيس كريم الـ takeaway كان كبير فانتظرنا حوالي 10 دقائق لحد ما الجرسون آخذ طلباتنا.

الآيس كريم عندهم أحجام؛ أصغرهم سعره (18 جنيه) لغاية أكبر حجم Maxi Cup (42 جنيه)، وفيه حجمين في النص Big Cup (36 جنيه) وأخيرًا الحجم الوسط اللي طلبناه (24 جنيه) واللي مكون من بولتين آيس كريم –اختارنا واحدة منهم بالقهوة والثانية بنكهة فطيرة المشمش- وضيفنا معاهم بسكويت بالشوكولاتة على شكل ودعة (10 جنيه). بلا مبالغة من أجمل المرات اللي دقنا فيها آيس كريم؛ قوامه متماسك وفي نفس الوقت كريمي ولذيذ. بولة القهوة كانت مثالية، ولكن بولة فطيرة المشمش نكهتها كانت شبه معدومة، أما البسكويت فكان فريش والشوكولاتة اللي موجودة على أطرافها طعمها لذيذ لوحدها، ومع بولة القهوة كان الموضوع ألذ وأطعم.

مع الآيس كريم طلبنا سموذي بالتوت البري (29 جنيه)، مثلج، فريش وكميته كبيرة ولكن للأسف كان مسكر زيادة عن اللزوم –أي نعم الواحد محتاج حاجة مسكرة بس إحنا اختارنا التوت لأن بيبقى فيه مزازة بتميز طعمه. مع السموذي طلبنا كابتشينو وسط (22 جنيه)، واللي كان من ماركة Hausbrandt الإيطالية. لو أنتم بتحبوا القهوة؛ ننصحكم أنكم تجربوا الحجم الأكبر لأن القهوة عندهم رائعة ونسبة اللبن للقهوة مضبوطة بس الحجم كان حقيقي صغير كأنه فنجان إسبريسو بس طويل شوية.

أداجو كمان عنده مجموعة من الوافلز اللي ممكن تختار منها، ده غير أنه بيعرض مجموعة من الحلويات –بالذات الشوكولاتة- المصنوعة في إيطالية، والمتوفر منها أنواع وأشكال مختلفة مغلفة في أكياس (وزنها كيلو) لماركات زي Vanini و Go DO.

بالرغم من أن الكافيه بقاله كثير موجود، إلا أن أداجو من اكتشافتنا الجديدة في مول العرب، القهوة والآيس كريم نجحوا في الاختبار بامتياز، ولكن عيبهم الوحيد أن في الزحمة جودة الخدمة بتقل والتركيز بيبقى أكثر على طلبات الآيس كريم الـ Takeaway.