‏5 أماكن في القاهرة تجيب منهم آيس كريم يطري على قلبك في الحر ده - كافيهات Feature - كايرو 360
 







‏5 أماكن في القاهرة تجيب منهم آيس كريم يطري على قلبك في الحر ده
‏5 أماكن في القاهرة تجيب منهم آيس كريم يطري على قلبك في الحر ده
اصدرت في: 20/07/2016

بالرغم من أننا مش من هواة الصيف، إلا أن ده ما يمنعش أنه موسم حاجات حلوة كثير. ولكن من ضمن الحاجات اللي ممكن تبقى حلوة في أي وقت في السنة ولكن حلاوتها الحقيقية مش بتبان غير في الصيف هي الآيس كريم؛ يمكن لأن Contrast برودة الآيس الكريم مع حرارة الجو بيعملوا انتعاش للواحد. علشان كده، قررنا أننا نكتب لك عن 5 أماكن تقدر تجيب منهم آيس كريم ينعشك في الحر اللي إحنا فيه.

 

جيلاتو ميو – Gelato Mio :

من أحسن الأماكن اللي موجودة في الزمالك، وتجربتنا معاه كانت رائعة. وبيتميز بأنه عنده مجموعة كبيرة من النكهات اللي ممكن تختار منها، ده غير أن فيه نكهات مبتكرة كثير زي نكهة جبن الركوتا بقطع التين. أما الأسعار فبتبدأ بـ 12 جنيه ومكونة من نكهتين مع بعض، لو 3 نكهات سعرهم 19 جنيه. أما لو أنت حابب تروح البيت وتقعد بعلبة حجم عائلي في حجرك، فسعر العلبة 89 جنيه.

والجميل أن المحل مفتوح من الساعة 12 الظهر ومكمل معاك لحد 12 منتصف الليل.

ده موقعهم الإلكتروني، ودي صفحة الفيسبوك لو عايز تاخد فكرة.

 

أداجيو – Adagio:

صحيح أداجيو مش بس متخصص في الآيس الكريم –لأنه كافيه عنده مجموعة كبيرة من أطباق الحلو والمشروبات- إلا أن آيس كريمه الغني سواء في النكهة أو القوام عامل شغل حلو جدًا في مول العرب. أسعاره بتبدأ من 18 جنيه لأصغر حجم، الوسط بـ 24 جنيه (بولتين) وبيوصل للحجم الأكبر وهو Maxi Cup بـ 42 جنيه، ده غير أنه عنده آيس كريم ستيك بـ 22 جنيه. الحجم العائلي المتوفر عنه وزنه 500 جرام وسعره 90 جنيه.

المحل مفتوح من 10 صباحًا لـ 12 صباحًا. ده كان مقالنا النقدي عنه، أما ده الموقع الإلكتروني الخاص بيهم.

 

بيل جيلاتو – Bel Gelato:

بيل جيلاتو في مصر الجديدة بيتميز بمجموعة من نكهات الآيس كريم الإيطالية واللي هتعجب كل الأذاوق، فزي ما هتلاقي مجموعة كبيرة من نكهات الفاكهة هتلاقي الكلاسيكيات اللي معمولة بمكونات غنية، وكمان هتلاقي أنواع مش معتادين عليها زي الـ كابريكوف وهو مزيج من نكهة الفستق، الكراميل والقهوة. الأسعار عنده كالآتي: سواء كوب أو بسكويت الحجم الأصغر بـ 15 جنيه، الوسط بـ 25 جنيه أما الحجم الأكبر فبـ 30 جنيه. الحجم العائلي عندهم بـ 150 جنيه ووزنها كيلو.

المحل مفتوح من 2 الظهر لـ واحدة الصبح، ودي صفحة الفيسبوك الخاصة بيه.

 

ريجوليتو – Rigoletto:

ما كانش ينفع نجيب سيرة الآيس كريم من غير ما نتكلم عن ريجوليتو، واللي يعتبر من أقدم الأماكن اللي بتقدم الآيس كريم في القاهرة. وبما أننا هننصحك أنك تروح خلينا نقترح عليك مجموعة من النكهات الكلاسيكية اللي عنده واللي مش لازم تفوتها؛ زي الفانيليا بالكروكانت (كراميل بالبندق)، والباتر سكوتش. في آخر زيارة لنا، طلبنا بولتين آيس كريم بـ 16 جنيه، أما الحجم الـ 150 مللي بـ 10 جنيه، أما العلبة العائلية وزنها كيلو وسعرها 55 جنيه. ده غير مجموعة تورتات الآيس كريم اللي تنفع في العزومات والصغير منهم أقل سعر له 85 جنيه وأغلى سعر 115، أما الحجم الأكبر فأقل سعر فيه 105 جنيه وأغلى سعر 170 جنيه.

المحل فاتح من الساعة 10 صباحًا لـ 11 مساءً. ودي صفحتهم على الفيسبوك.

 

فروزي تويست – Frozzy Twist:

من الأماكن اللي قدرت تحقق نجاح في وقت قليل وتكسب قاعدة كبيرة من محبي الآيس كريم؛ وخصوصًا أنه مش بس عنده آيس كريم ده كمان عنده زبادي مثلج (15 و19 جنيه حسب الحجم) ونكهات غريبة زي الآيس كريم بالبسبوسة والكنافة –ده بجد: الأول بـ 13 جنيه والثاني 14 جنيه. الأسعار عنده مش ثابتة؛ هي غالبًا حسب النكهة، أقل سعر في الحجم الصغير 10 جنيه وأغلى سعر 15 جنيه. أما في الحجم الأكبر أقل سعر 15 جنيه وأغلى سعر 20 جنيه.

المحل فاتح من الساعة واحدة الظهر لواحدة الصبح. وده المقال الخاص بينا –الأسعار غليت من ساعتها – وده الفيسبوك بتاعهم.

 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
دينا مختار
حرر بواسطة:
دينا مختار
تاريخ النشر:
20/07/2016
منسق تحريري.. الشخص اللى تلاقيه قاعد لوحده على القهوة الصبح بدري بـ يتفرج على الخلق، سيب لها قلم وورقة فاضية هـ ترجع تلاقيها إما كاتبة قصة قصيرة أو راسمة باب شعبي قديم، تطلعها من وسط مليون بلبسها المنقوش فى منقوش.