دليلك لأهم أماكن الحلويات في التجمع الخامس - كافيهات Feature - كايرو 360
 







دليلك لأهم أماكن الحلويات في التجمع الخامس
دليلك لأهم أماكن الحلويات في التجمع الخامس
اصدرت في: 28/08/2016

زي ما كل واحد فينا ليه "النُص الحلو" بتاعه، بطنك كمان من حقها يكون ليها نص حلو! وعلشان تدلّعها من غير تعب ونكسر لك قاعدة "مافيش حلاوة من غير نار"، إحنا هنقول لك على الأماكن اللي تقدر تحلّي فيها في التجمع الخامس، ومن أشهر الأماكن اللي ممكن تجيب منها تورتة، جاتوهات، أو حلويات بشكل عام هو:

 

سدرا - Sedra

 سدرا من أنضف الأماكن اللي ممكن تاكل منها حلويات، ممكن يكون أغلى شوية لكن الأكيد إن حاجته تجنن، حتى لو فكرت ماتحلّيش وتقضيها حوادق، هتلاقي عندهم تورتات من فصيلة الحوادق زي تورتة السيمون فيميه، وتورتة السي فود .

وده هتلاقيه في 313- ش التسعين الجنوبي – أمام سيراميكا كيليوباترا .

 

ساليه سوكريه - SaléSucré

ساليه سوكريه تقدر تجيب منه تقريباُ نفس الحاجات اللي هتلاقيها في سدرا، لكن نقدر نقول أنه أقل منه درجة، يعني سدرا حاجته أجمل واختياراتك فيه هتكون أوسع، وحلوياته مهما تِقلِت هتفضل خفيفة على قلبك. بس نقدر نقول لك بقلب جامد تجرب البروفيترول وكمان البسبوسة من ساليه سوكريه.

تروحله إزاي بقى؟

العنوان مايتوّهش، ببساطة لأن الفرع بتاعه في كايروفيستيفال سيتي مول اللي في تقاطع الدائري مع شارع التسعين.

 

 

كوبلر ميلت - Copper melt

كوبر ميلت ده بقى حكاية، كان نفسنا نقول لك أنه ليه منيو نقدر نعرضه عليك ونغريك، بس الحقيقة عين الإغراء أنك تزور المكان ده بنفسك وتشوف رُقي الديكور وطريقة توزيع أماكن الستاندات اللي معروض فيها الحلو والحادق، ولطافة الناس اللي بيشتغلوا.

 وأنت بتنقي هتحتار شوية وتفضل تلف بين كل ستاندات العرض ولا كأنك بتدوّر على بوكيمون! بس اللطيف أنك هتلاقي من على الباب حد بيستقبلك وبيلف معاك في المكان بكل أريحية لحد ما تستقر على حاجة.

من ألطف الحاجات اللي مشهور بيها المكان هي "الكيك بايتس"، هتلاقيها في ستاند مليان كوَر كتيرمعمولة بالتشوكليت والألوان المبهجة، وكمان بيعملوا مهلبية ورز بلبن في أطباق فخار شكلها هيخليك تاكل غصب عنك .

والمكان ده موجود في 279 -ش التسعين - عمارة المعمار – جنب سيراميكا كليوباترا .

في مكانين تانيين هيكونوا قريبين منك لو أنت ساكن ناحية المحكمة وهم:

 

توماس - Thomas وتورتينا - Tortina

توماس عمل اسم كويس في التلات سنين الأخيرة، بس لو عاوز المفيد، فأكتر حاجة ننصحك تاكلها من هناك هي الكيك بأنواعه، هايل!
ومكانه في المجمع الطبي الي قصاد مجمع المحاكم.

أما تورتينا فأحسن حاجة هو متخصص فيها التارتات، والفرع بتاعه هتلاقيه في سوبر ماركت مترو - 7 ستارز.

ولو أنت من عشاق الإكلير، فمافيش غير مكان واحد هيحتويك في الموقف ده:

 

L'Éclair Paris

المكان ده طبعًا واضح من اسمه أنه متخصص في الإكلير بس، حلو وحادق وكل اللي يخطر على بالك، بس مشكلته الوحيدة لو طبيت عليهم من غير معاد ممكن ماتلاقيش كل اللي في المنيو موجود في التلاجة، وده تقريبًا لأن فرع التجمع صغير شوية، فأحسن لك تروح بدري، هم بيشتغلوا من 9 صباحًا لحد 1 صباحًا.

وده موجود في داون تاون مول - شارع التسعين .

 

أما لو أنت من الناس اللي بيعيطوا أول ما يشوفوا فيديوهات الحلو اللي بيفرقع شوكولاتة من كل حتة، يبقى مالكش غير Dip and Dip.

حلو كدا وبيحتوي البني آدم، بس حاول تروحه في أيام وسط الأسبوع أو الصبح بدري تجنبًا للزحمة. وده مكانه في كايرو فيستيفال سيتي مول، منطقة مطاعم النافورة.

نوعدك تطلع منه منشكح ووشك وهدومك آكلين معاك شوكولاتة!

مزيد من الصور
  • دليلك لأهم أماكن الحلويات في التجمع الخامس
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
مريم  العطار
حرر بواسطة:
مريم العطار
تاريخ النشر:
28/08/2016
محررة بالموقع العربي، ومشروع أڤوكاتو بعد الضهر، مجنونة تفاصيل، الكتابة بالنسبة لي أكسچين، بحب الحياة وبتغذى على المزيكا، يعني زي ما قالوا "المهنة إنسان أڤوكاتو، المحاماه والأوبرا حياته".