الآيس كريم اشتكى من عدد الابتكارات الرهيبة اللي اتعملت فيه من خبراء الآيس كريم القاهريين، وغالبًا أول تقليعة شوفناها كانت خلط الآيس كريم مع الإضافات المتنوعة على سطح بارد– والكلام ده هو تخصص "ماربل سلاب كريمري-Marble Slab Creamery".

فرعهم الجديد في ميراج مول القاهرة الجديدة صغير لكن تصميمه عملي جدًا ومستغلين كل مكان فيه، وهو عبارة عن ثلاجة عرض آيس كريم عريضة وقصادها رخامة مثلجة عليها الإضافات المختلفة. في كمان أربع ترابيزات قصاد المكان لو حبيتوا تقعدوا هناك.

نكهات الآيس كريم الموجودة كانت عشرة وده طبعًا رقم قليل شوية، بس الفكرة هنا هي التباديل والتوافيق بين الآيس كريم والإضافات اللي ممكن تعمل منهم كوكتيلات أشكال وألوان.الكوبايات عند ماربل سلاب لها أربعة أحجام وهي كيدز (22 جنيه) وفاليو Value (30 جنيه) وأوريجينال (40 جنيه) وبيج ديبر (50 جنيه)، أو ممكن تختار بسكوته سادة (5 جنيه).

إحنا عن نفسنا طلبنا كوباية آيس كريم فراولة وعليها مالتيزرز (5 جنيه/للإضافة الواحدة) وواحدة شوكولاتة عليها مارشميلو.

أول حاجة نجربها كانت ميكس الفراولة-مالتيزرز، وهو عبارة عن بولة آيس كريم عملاقة بتكون على سطح رخام مثلج وعليها كمية مالتيزرز كويسة.طعم الآيس كريم كان أقرب لآيس كريم فانيليا مع طعم فراولة خفيف، وفي ملاحظة ثانية وهي إن توزيع الماليتزرز ماكانش متساوي.

نفس الكلام نقدر نقوله على ميكس الشوكولاتة - مارشميلو، ده كمان كان فيه مشاكل زيادة! طعم الشوكولاتة مش ملحوظ في الآيس كريم والمارشملو كانت متجمدة علشان موضوع السطح المثلج، وبالتالي كانت صعبة المضغ.

بعد تجربتنا المتواضعة لصنفين آيس كريم معمولين بطريقة الرخامة المثلجة، قررنا نرجع للي نعرفه ونطلب بسكوتة عليها بولة توت بري وبولة زبدة فول سوداني. برضه الموضوع ماكانش لطيف علشان البسكوتة ماكانتش طازة، وكمان التوت مالوش طعم والآيس كريم نفسه كان مثلج لدرجة أنه كسر المعلقة البلاستيك مرتين. الحاجة الوحيدة في الموضوع اللي لها طعم كان بولة زبدة الفول السوداني.

بصراحة كنا متوقعين مستوى أعلى من ماربل سلاب بصفته أول محل آيس كريم من نوعه في مصر، لكن المشكلة كانت عدد النكهات القليل، وحتى طعم نكهات الآيس كريم والإضافات مش على المستوى. لو زودت على كلامنا اللي فات إن أسعارهم غالية كمان، تقدر تعرف إن تجربتنا كانت في منتهى السوء.