أمام صيدلية الإسعاف ودار القضاء العالي في وسط البلد وعلى ناصية كبيرة هـ تلاقي محلين عصير قصب جنب بعض، «البنهاوي» و«أولاد ناصر». طبعًا علشان دي تقريبًا أزحم حتة في مصر فالإقبال غير عادي على المحلين طول الـ 24 ساعة. لكن إحنا اختارنا نتكلم عن محل «البنهاوي» علشان هو عامل افتكاسة كدة جديدة من نوعها، وهي عربية ساندويتشات كبدة وسجق خاصة بالمحل، وحاطط ترابيزتين داخل المحل لأي حد عاوز يأكل بالداخل.

الأكل هناك حاجة كده على ما قُسم؛ رغيف فينو رفيع بـ يتقسم نصفين والحشو عبارة عن كبدة أو لحمة مفرومة أو سجق أو بيض بالبسطرمة وبلوبيف وجبنة بيضاء ورومي، أو ساندويتشات حلوة زي المربى والحلاوة. الرغيف بـ 2 جنيه للحوم و 1.5 جنيه للجبن والمسكرات. ولو طلبت حاجة سبايسي اعرف أنها هـ تبقى مشطشطة قوي، بالذات الكبدة والسجق.

جربنا الكبدة وكانت مش حلوة ومفتتة قوي ومليانة فلفل حامي، البيض بالبسطرمة كان حلو علشان مافيهوش أي اختراعات. زيه زي ساندويتشات الجبن والبلوبيف، أي حاجة معلبة بـ تبقى ظريفة لأن العيش طازج والحشو جاهز مش محتاج أي صنعة.

هـ تأخذ طلبك في طبق فيه شوية مخلل وتقعد على واحدة من الترابيزتين حتى لو فيه ناس ما تعرفهاش قاعدة بـ تأكل، هـ تقول "سلام عليكم" وتقعد معاهم عادي، وبـ تكون دفعت الحساب قبل الأكل للكاشير اللي على باب المحل من الخارج.

بعد ما خلصنا أكل طلبنا كوكتيل فواكة (2.5 جنيه) من المرصوص على الكاونتر المميز لمحلات عصير القصب، للأسف ده كمان ما كانش حلو والفاكهة واضح أنها مش فريش وعلشان كده الناس اللي كانت قاعدة بـ تأكل (واللي واضح أنهم زبائن قدام) ما حدش منهم فكر يطلب حاجة غير عصير القصب والتمر هندي (1 جنيه) مع الأكل ولو كنا نعرف كنا عملنا زيهم.

كل عصائر الفاكهة موجودة بأسعار من 2 جنيه لـ 3.5 جنيه أقصى حاجة، صيف شتاء هـ تلاقي مانجو وبرتقال ورمان وعنب، دي ميزة ثانية لمحل البنهاوي بعد موضوع الساندويتشات ده.

لو بـ تتمشى في وسط البلد وبالتحديد في شوارع طلعت حرب و26 يوليو وقربت من ميدان الإسعاف ومحطة مترو جمال عبد الناصر، جرب أكلة خفيفة كده وشوب عصير من «البنهاوي» وقول لنا رأيك.