على رغم أنه مش أول محل لآيس كريم الزبادي أو الزبادي المجمد يفتح في القاهرة، ولكن بإجماع من ناس كثير «بينك بيري - Pinkberry» هو المحل الأصلي لسلسة المحلات اللي بـ تقدم آيس كريم الزبادي. «بينك بيري» أخذ سبع سنوات علشان يسيطر على العالم كله بنكهات الزبادي الغنية بتاعته. هو دلوقتي مفتوح في مصر هـ تلاقي أول فرع له في المرحلة الثانية في «سيتي ستارز» أمام «سيج - Segue». هـ تأخذ بالك من المحل من بعيد علشان أضواءه البراقة واللامعة وطبعًا الطابور اللي مش بـ يخلص أمامه، إحنا حسينا أن العاملين هناك بـ يشتغلوا جامد علشان يخلصوا الطابور اللي أمام المحل.

مكان «بينك بيري» من الداخل لونه أصفر وبمبي لامع، ممكن تقعد بالداخل أو في التراس الصغير، أو ممكن تطلب تيك أواي. وكمان المهم أنك ما تكونش شخص متردد لأنك إما تروح هناك هـ تلاقي اختيارات كثيرة وقرارات كثيرة هـ تعملها، يعني في الأول هـ تختار النكهة اللي أنت عاوزها، ممكن تختار من نكهات الزبادي الأصلية وممكن تختار نكهة الرمان، المانجو، الشوكولاتة، جوز الهند أو الفاكهة، وبعد كده هـ تختار الحجم اللي أنت عاوزه سواء كان صغير، كبير، وسط، وبعدين هـ تختار الإضافات اللي هـ تضيفها عليه. حجم صغير بنكهة الزبادي العادي بـ 28 جنيه وبـ ييجي مع أربع إضافات، حجم الوسط بـ ييجي مع أربع إضافات وهكذا. فيه أنواع كثيرة قوي للإضافات علشان تختار منها، فيه فاكهة كثيرة زي التوت، البلوبيري، البلاك بيري، الأناناس، الكيوي والموز. وممكن كمان تطلب قطع وافلز، أو حلوى جيلاتينية وكمان أنواع مختلفة من الشوكولاتة.

إحنا طلبنا نكهة الزبادي العادي مع قطع الراسبيري، البلاك بيري، الكيوي والبلوبيري. طعم الزبادي نفسه كان لذيذ جدًا وكمية الفاكهة كانت كثيرة. الفاكهة كان طعمها فريش رغم أننا شكينا أنها ممكن تكون مستوردة.

الخبر الحلو أن «بينك بيري» ينفع في الدايت، لأن لو طلبت الحجم الصغير من الزبادي العادي مع الفاكهة بـ 140 سعرة حراري ومافيهاش أي دهون زيادة وده بـ يخليها أكلة خفيفة صحية.

إحنا كمان جربنا الحجم الصغير من الزبادي بنكهة الشوكولاتة بـ 32 جنيه وعليه فستق، أناناس، قطع شوكولاتة بيضاء مبشورة وراسبيري. نكهة الشوكولاتة كانت واضحة في الزبادي لكن كان خفيف على عكس أي حلوى بالشوكولاتة بـ تخليك مش قادر تتحرك بعدها. مرة ثانية الإضافات كانت عليه كثيرة جدًا وخاصة الفستق اللي عمل مزيج لذيذ مع الشوكولاتة.

آيس كريم الزبادي لذيذ جدًا في «بينك بيري»، لكن لازم ننصحك أنك تأخذ طلبك تيك آوي علشان المكان مش مجهز قوي وبـ يحاول أنه يضيف لمسة عصرية عليه. لو رحت لأي فرع من فروع «بينك بيري» هـ تعرف أنهم ممكن يعملوا حاجات أحلى من كده.