مكان لطيف فى شارع البرازيل المزدحم الموجود فى الزمالك، تقدر تشرب فيه سموزى مليان فيتامينات أو عصير فواكة فريش. من بين كل محلات الأكلات السريعة، والكب كيكس والأيس كريم اللى احتلت قلوب وعقول أهل القاهرة على مدار سنين، دلوقت "ليتشى" بـ يقدم فكرة جديدة عالمية بـ تثبت أن العصير ممكن يبقى ممتع بنفس الدرجة.
فى خارج المكان وكمان فى الداخل، ليتشى بـ يستخدم مجموعة مشرقة من الألوان، موزعة بطريقة فنية ومطبوعة على فرش من خشب طبيعى. المحل شكله قريب من ثمرة الليتشى الحقيقية بصدفتها الثابتة على الباب الخارجى اللى بـ تغلف فاكهة لذيذة من الداخل.
مساحة المحل صغيرة شوية، وفيه ترابيزة واحدة بـ تشجع على الحركة السريعة، يعنى اطلب وامشى. القائمة الطويلة من كوكتيلات الفواكة والسموزى معروضة بشكل أنيق على لوح كتابة على جانبي ماكينة العصير المليانة بعصائر فاكهة تقدر تجرب طعمها. طريقة ثانية تفاعلية لعرض المنيو، عبارة عن جهازين أى باد معلقين على الحائط تقدر تتفرج فيهم على المنيو، وتعمل السموزى الخاص بك وكمان تطلب عن طريق برنامج ليتشى الخاص قبل ما تدفع على الكاونتر. عندهم كمان مع خلطات الفواكة مجموعة من المشروبات الساخنة زى الشاى والقهوة (6 جنيه- 13 جنيه).
على الحائط المقابل، شوية أقفاص مليانة فاكهة طازجة بـ توصل يوم بيوم. كان بـ يُباع يوم زيارتنا للمكان أناناس لذيذ سعر القطعة 22 جنيه، وسعر كيلو الموز 15 جنيه، وWhile Apples عبارة عن خليط من التوت الأحمر، والتوت البرى، والعنب البرى، والفراولة، والموز والزبادى. جربنا كمان عصير مانجو سيتى (16 جنيه) واللى بـ يجمع بين المانجو، والفراولة، والموز واللبن. تقدر كمان تختار عصيرك من غير سكر، وكمان تقدر تعمل ميكس خاص بك (16 جنيه) من أربعة مكونات من اختيارك.
تحضير السموزى كان سريع وتم تقديمه فى حامل كرتون علشان يمنع أصابعنا من التجمد. البيرى لأن كان طعمه مسكر ولذيذ وكمان الزبادى أضاف له قوام سميك دسم. وزى ما توقعنا، المانجو سيتى برضه كان طعمه تحفة مع الطعم القوى المسكر للمانجو اللى بـ يطغى على طعم باقى الفواكة.
انسى الإفطار الثقيل والقهوة، وغير وجبتك الصباحية بعصير فاكهة مفيد وكمان بـ يشبع. إحنا بـ نحب فواكة ليتشى بطعمها الطازج الطبيعى، وطبعًا ما تنساش السموزى اللذيذ.