مش عارفين ده نحس، ولا فيه حاجة غلط دائمًا فى تأسيس المكان ده! مكان الكافيه ده فى شارع إسماعيل محمد فى الزمالك وفى مكان استراتيجي جدًا أمام كليتي فنون جميلة وتربية فنية كان الأول اسمه "كافيه نوار - Café Noire"، وبعد كده بفترة مش طويلة بقى "سينزيو – Cinnzeo" ومؤخرًا بقى "ماروني كوستا – Marrone Costa" بشعار Caffee & Italian food وعرفنا بعد كده أنهم تابعين لنفس الشركة اللى مسؤولة عن سلسلة مطاعم "سينزيو" فى مصر.

بديكور وزينة من على المحل بره هـ يشدك زي ما شدنا هـ تدخل هـ تلاقى حاجات من الديكور القديم ما تغيرتش منها السلم الحلزونى اللى موجود على يمينك أول ما تدخل وبـ يؤدي للدور اللى فوق، فيه بنوتة لطيفة استقبلتنا وكانت معانا وقت ما اختارنا هـ نأخذ إيه وشرحت لنا حاجات ما كانتش إجاباتها حاضرة لكن استفسرت لنا عليها.

المنيو مكونة من قائمة للإفطار، والساندويتشات، والسلاطات، والبيتزا والباستا والحلويات والعصائر الفريش والساخنة والباردة. بدأنا قعدتنا باختيار ماروني بيتزا (44.90 جنيه) بـ تتعمل عندهم بطريقة جديدة لأنها عبارة عن طبقتين من عجينة البيتزا اللذيذة والموتزاريلا مع شرائح الدجاج والمشروم والتركي المدخن مع الزيتون والفلفل الألاون وصوص البيستو، وكمان طلبنا ماروني سلاد (37.90 جنيه) وهي سلاطة مكوناتها برضه جديدة من خس الكابوتشا مع شرائح الدجاج المشوي وشرائح التفاح الأخضر وطماطم الشيري مع الزيتون الأسود والجبن الريكفورد وعين الجمل وصوص الجبنة الريكفورد، وكل السلاطات بـ تقدم داخل طبق من عيش التورتيلا الكريسبي.

الطلب بتاعنا أخذ وقت شوية لكن جاء لنا شكله يفتح النفس، السلاطة كانت عالمية، بس ما كانش فيها زيتون أسود وتم استبداله بزبيب (كمية كبيرة منه)، مزيج الطعم فى النهاية كان رائع لأن ملح الجبن الريكفورد كان بـ يعادله السكر الموجود فى التفاح، بس كان محتاج كمية الزبيب والجبن تخف شوية.

البيتزا كانت جديدة علينا لأن من بره ما كانش عليها المكونات زي ما إحنا متعودين، المكونات كانت محشوة من الداخل فى الطبقتين وده خلى عندنا حب المغامرة والبحث فى اللى داخل البيتزا، الطعم رائع والكمية كبيرة واستمتعنا بها جدًا.

كانز البيبسي بـ (10.90 جنيه)، و زجاجة المياه الصغيرة بـ (5.90 جنيه)، ومن الحلويات لقينا الاختيارات اللى فى المنيو كلها فيها آيس كريم فى مكوناتها، بينما لو رحت اتفرجت على اللى موجود فى ثلاجة العرض هـ تلاقى أصناف ثانية، عجبنا شكل الأبل تارت (19.90 جنيه) رغم انهم كانوا مقطعينها بطريقة غريبة وكان حجم الـ Slice صغير جدًا بالمقارنة بأماكن ثانية، لكن الطعم والعجين والسكر كان مضبوط فيها وكانت نهاية خفيفة لقعدتنا هناك.

المكان لطيف نتمنى أنه يكمل وما يكونش مصيره زي اللى سبقوه.