من بداية ثورة الكب كيكس فى مصر، واضح أن المنافسة بدأت بين مين يقدر يطلع أكثر محل مشع بالألوان والديكورات علشان يعرض إبداعاته. "فانيلا بينز - Vanilla Beans" فى مول داون تاون القطامية أكيد مش مختلف عن القاعدة، بألوانه الظريفة اللى بـ تزين المحل الصغير. صحيح أن روشنة المحل علشان يبقى الأفضل مش مشكلة، لكن حسينا بضيق شوية من وجود محل ثانى من محلات الكيكات فتح فى القاهرة.

شباك العرض المنظم بـ يعرض مجموعة من كيكات لكل المناسبات، مجهزة مخصوص لزبائن، وفعلاً صعب تتجاهله. من الواضح أن طول المحل أكبر من عرضه، وده باين من أماكن القعدة المكونة من كام ترابيزة مصفوفين على الجوانب، بكراسى عالية للجلوس. عرضهم عبارة عن دواليب بزجاج متحرك بجانب الكابينة الرئيسية، معروض فيهم مجموعة مبهرة من الكب كيكس، براونيز (15 جنيه)، كوكيز (12 جنيه)، مصاصات كيك (12 جنيه) مع تارت كبير للمشاركة (+100 جنيه). المشكلة كانت فى وجود جزء مكسور فى كابينة منهم، وده خلانا نسأل نفسنا هل المنتجات دى طازجة ولّا إيه الكلام!

الكب كيكس حجمين، حجم عادى (15 جنيه) وحجم صغير (4.50 جنيه)، أما أسعار الكيكات الأكبر بـ تُحدد على حسب الحجم. الكيكات المخصوصة لازم تطلبها على الأقل قبلها بيومين، ونفس الكلام بالنسبة للفوندو. علبهم الملفتة للانتباه الخاصة بالكب كيكس ممكن تشيل لغاية 5 قطع من الحجم الصغير، أو 6 أو 12 من الحجم العادى.

بجانب النكهات المسكرة المعروفة، فانيلّا بينز قدر يميز نفسه بأنواع غير عادية من الفواكة؛ البلوبيرى والتوت الأحمر على وجه الخصوص أخذونا لكوكب ثانى. الاثنين كانوا فعلاً طعم ونكهة ما حصلتش، ورغم أن الكيكة الأسفنجية كانت صغيرة شوية، كل منهم عليه كمية كبيرة من الجبن الدسم المتجمد. كب كيك الجزر اللذيذ مع قشطة مجمدة خطفت الأضواء، مع اختراعهم اللذيذ، كيكة ريد فيلفت. طبعًا أساسى جربنا النوعين المعتادين من الكب كيك، أوريو وتويكس (15 جنيه للواحدة)، ورغم أن كل جزء فيهم بـ تعبر عن طعم الشوكلاتة اللذيذ بقوامها اللزج زى ما تخيلناه، كان واضح أن مافيش حاجة زيادة عن الطبيعى.

كان صعب نقاوم فانيلّا كيك بوب (12 جنيه) برضه اللى غالبًا كانت أطعم من كل الكب كيكس مجتمعين. يغطيها طبقة ناشفة مقرمشة غلفت طبقة الفانيليا الخفيفة بامتياز؛ خلى بالك، الكيكة دى بالذات ما يقدرش عليها إلا عاشق للحلويات.

فانيلّا بينز بـ يخطو خطوات ثابتة فى عالم الكب كيكس، وخطته قائمة على إضافة نكهات جديدة للمنيو وتوفير الحلويات المحبوبة أقرب وأقرب للقاهرة الجديدة.