مش كل يوم بـ تقابل مطعم أو كافيه فى القاهرة بـ يقدم أطباق عالية الجودة وفى نفس الوقت أسعارها معقولة. كافيه سوبريم يعتبر واحد من الأماكن اللى بـ تكسر القاعدة.

آخر إضافة للسلسلة كانت فرعهم الجديد فى القاهرة الجديدة، واللى تم افتتاحه حديثًا فى كونكورد بلازا مول على شارع 90. مع مساحة واسعة للقعدة داخل وخارج الكافيه، تقدر بسهولة تلاقى ترابيزة، حتى فى أكثر الأوقات زحام. تصميم المكان والجو العام فى المكان عصرى جدًا، بدرجات ألوان أولية وألواح زجاجية. وصلونا للترابيزة اللى اختارناها فى الخارج وعلى طول الجرسون قدم لنا المنيوهات.

كافيه سوبريم مش متخصص فى مطبخ معين، لكنه بـ يقدم أطباق تقليدية معروفة فى أى كافيه، مع حاجات ثانية مدهشة. بداية من الكنافة بالجمبرى (59 جنيه) وسلّة المقبلات المثيرة Munchies Basket بـ (53 جنيه)، لغاية السلاطة المدهشة كاليفورنيا سلاد (38 جنيه)، المقبلات كانت فعلاً تفتح النفس. الأطباق الرئيسية كمان كانت هايلة، فيها عدد رهيب من المكرونات، والبيتزا، والساندويتشات وأطباق اللحوم.

العدد الكبير من الجرسونات كان بـ يقول أنك دائمًا تقدر تطلب فى لمح البصر، ومن هنا طلبنا وانتظرنا بكل هدوء. أكلنا وصل بعد فترة معقولة، تحديدًا بعد 25 دقيقة من الطلب، لكن للأسف، بعض الأطباق وصلت قبل الباقى، الموضوع فعلاً كان مزعج شوية.

عمومًا، الأكل كان مطبوخ بشكل ممتاز، طبق Flamed Grilled Chicken بـ (65 جنيه) كان عبارة عن قطعتين سميكتين من صدور فراخ مشوية مع طلبنا من الخضروات السوتيه، بطاطس مهروسة وصلصة كطلبات جانبية. الفراخ كانت طرية وتتبيلتها ممتازة، والخضروات كانت لذيذة، لاهى معجنة ولا مزيتة. مكرونة سوبريم (49 جنيه) برضه كان طعمها لذيذ. الطبق الضخم كان مكون من مكرونة بنّة غرقانة فى الصوص الأبيض –صاحب القوام المناسب– وعليها صدور فراخ مشوية وجبن بارميزان. بيتزا تشيكن باربيكيو (65 جنيه) كانت الحقيقة غريبة شوية. صحيح العجينة نفسها كانت لذيذة ورفيعة، لكن الإضافات طعمها كان مش ولابد، والطعم العام فى النهاية كان مسكر ومحبط شوية.

لازم نتكلم عن الخدمة المميزة واللى أكيد تستحق الإشادة لكفائتها. الجرسون عرض علينا غطاء لما الجو كان برد.

إجمالاً، كافيه سوبريم بـ يقدم أكل لذيذ بجودة مميزة وميزانية فى المعقول، بجانب خدمة رائعة، إحنا معاك أن البيتزا كانت غريبة شوية، لكن باقى الأطباق كانت رائعة.