من فترة للثانية الواحد بـ يحب يجرب حاجة جديدة، مش شرط نوعها أو مكانها المهم أنه يكسر روتين حياته بحاجة حلوة تفرحه وسط الأحداث العالمية والمحلية العظيمة، وده اللي حصل لنا لما سمعنا عن "فروزي تويست - Frozzy twist" وعن الأصناف الجديدة المختلفة اللي بـ يعملها.

أول ما دخلنا على صفحتهم على الفيسبوك، شدنا جدًا أنهم بـ يعملوا آيس كريم بسبوسة! تخيلوا، ولما سألنا عن مكانهم اكتشفنا أن مكانهم الأصلي في بورسعيد، بس الافتتاح هـ يبقى في القاهرة كمان كام يوم. وبالفعل قررنا نخوض التجربة للآخر ونروح الافتتاح.

مفهوم افتتاح المحلات عندنا في القاهرة معروف، صوت عالي وأنوار وممكن تلاقي بني آدمين لابسين دباديب كمان، لكن المرة دي كانت مختلفة لأن لوجو المحل كان باين من أول الشارع من الأنوار، ده غير العربية الميني كوبر اللي كان مرسوم عليها اللوجو برضه.

المهم دخلنا وكان الاكتشاف الأكبر، أن الآيس كريم بـ يتعمل أمامك.. أي نعم أمامك، هم بـ يستخدموا تقنية جديدة بمجرد ما بـ يحطوا المكون اللي أنت عاوزه بسبوسة أو كنافة أو عسلية أو تشيز كيك أو أي نوع شوكولاتة، ويفضلوا يقلبوا فيه على صينية درجة حرارتها منخفضة جدًا، بـ يتكون السائل من مجرد بسبوسة لآيس كريم بسبوسة.. لا سحر ولا شعوذة، دي تقنية تبريد لسه جديدة، وهم أول ناس ينزلوها مصر.

من الحاجات اللي لفتت نظرنا في المنيو العظيم المطرقع ده، غير أنك ممكن تختار أي نوع شوكولاتة بـ تحبها من أول مارس لحد فوريرو روشيه، إلا أن فيه آيس كريم بالتشيز كيك وبالكولا والجيلي كولا وبسكويت دايجستيف وكريم بروليه crème brule كمان. وفيه آيس كريم بكل أنواع المكسرات اللي تخطر على بالك بندق ولوز وكاجو وزبدة الفول السودانى، لكن العادي عندهم الآيس كريم بالفاكهة والزبادي والصن داي وكلام الحلو ده، غير أنهم بـ يقدموا وافل وبراونيز.

الحقيقة أننا كنا متشوقين قوي نعرف آيس كريم البسبوسة والكنافة دول طعمهم إيه، فطلبنا آيس كريم بسبوسة بـ 10 جنيه، واللي لقيناه بالفعل بـ يقطع قطعة بسبوسة أمامنا مع فانيليا وفضل يقلب لحد لما كونت طبقة مربعة لفها زي الوردة وحط عليها صوص كراميل وأعطاها لنا، والمفاجأة كانت في الطعم المميز اللي يحسسك أنك بـ تأكل قطعة بسبوسة فعلًا بس آيس كريم.. تجربة ما تتوصفش يا جماعة تتأكل بس، أما آيس كريم الكنافة بـ 12 جنيه، كان أخف بكثير للناس اللي مش بـ تحب السكر بزيادة، وطعمه مميز قوي برضه.

جربنا كمان آيس كريم التشيز كيك مع قطع الديجستيف والتوت الأحمر بـ 12 جنيه، واللي كان حلو قوي وطعم البسكويت فيه كان مميز فعلًا، وللي بـ يحبوا المكسرات وبالذات عشاق زبدة الفول peanut butter نحب نقول لكم أن آيس كريم زبدة الفول اللي بـ 12 جنيه ده طعمه وهمي ودسم ومغري جدًا، لكن أكثر حاجة إحنا حبيناها كانت آيس كريم المارشميلو بـ 10 جنيه، وبغض النظر عن عشقنا للمارشميلو، إلا أن الآيس كريم كان معمول بنكهة التوت الأحمر كمان، ومضاف معاه قطع مارشميلو صغيرة علشان يطرقع في مخك ويعطيك أجمل إحساس بالانتعاش والتجديد في حياتك.

الحقيقة أننا استمتعنا هناك جدًا وكان نفسنا نجرب كل الأصناف الحقيقة، وما منعناش إلا أن بطننا كانت ممكن تنفجر لو زودنا أكثر من كده، والخدمة هناك كانت جميلة جدًا وودودة، كل صنف بـ يشرحه لك بهدوء وطولة بال وابتسامة مميزة.