النهارده اكتشفنا أن كولد ستون كريمري – Cold Stone Creamery اللي له سلاسل في كل أنحاء العالم وأكثر من فرع في مصر، بـ يعمل نفس الآيس كريم بالنكهات اللي تحددها، وكنا كتبنا عنه مقال نقدي قبل كده في 2012 بس للفرع اللي في مول العرب، بـ يعمل النكهات على حجر مثلج فعلًا، بس بـ يحطها في علب عادية وبـ يمزجها مع أي مكون تختاره سواء فاكهة أو مكسرات أو شوكولاتة، فقلنا نجرب فرع سيتي ستارز ونشوف الفرق.

هـ تلاقوا نكهات كثير تحفة زي الـ Cheese cake والـ Red velvet والـ French Vanilla والشوكولاتة بكل أنواعها، ونكهات ثانية تخليك تحس أنك بـ تأكل فعلًا النكهات دي بس آيس كريم مش مجرد نكهة صناعية. أجمل حاجة أنك ممكن تختار أي نكهة ومنها العادي والمختلف، بس أكثر حاجة ممتعة، أنك ممكن تُكون النكهات بتاعتك وتزود 3 إضافات زي ما تحب، وممكن تختار نوع واحد واللي طعمه بـ يبقى مختلف عن أي حاجة ذوقتها في حياتك، كمان معروف عن كولد ستون كريمري أنه بـ يعمل حركات بهلوانية بالآيس كريم غير الفيديو بتاعهم اللي كانوا بـ يحدفوا فيه الآيس كريم لبعض في المول، هـ تلاقيهم بـ ينططوا الآيس كريم وهم بـ يعملوه لك بشكل محترف وممتع.

جربنا آيس كريم Cold Stone Cheese Cake Fantasy بـ 36 جنيه، واللى كان عبارة عن آيس كريم بطعم الـ Cheese cake فعلًا ومعاه فراولة وتوت ومعاها إضافة مارشميلو بـ 7 جنيه، في بسكويتة حروفها مليانة صوص شوكولاتة. الآيس كريم طعمه كان مختلف وممتع وإضافة الفاكهة فيه كانت مبهجة، كنا نتمنى كمية الفاكهة تبقى أكثر صحيح، بس بشكل عام كان طعمه حلو وإن كانت النكهة مش قوية زي ما توقعنا. والبسكويتة كانت ناشفة ومليانة شوكولاتة مستنياك تأكلها بس وتستمتع بها.

جربنا كمان طعم الـ French Vanilla وكان طعمها تحفة لوحدها من غير أي إضافات كأنك في عالم ثاني مليان روقان وانسجام، وذوقنا كمان آيس كريم Red velvet كان طعمه تحفة تحس أنك بـ تأكل Cupcake Red Velvet فعلًا مش مجرد آيس كريم.

تجربة الآيس كريم بشكل عام مبهجة جدًا، بالذات لو في آخر اليوم، ننصحكم تجربوا النكهات قبل ما تطلبوا الآيس كريم علشان تستمتعوا أكثر بالأصناف اللي بـ تحبوها، وأكيد مشاركة حد بـ تحبوه مع الآيس كريم المختلف والمطرقع ده وسط العروض البهلوانية هـ تسعدكم، كمان كولد ستون بـ يقدم كريب رائحته وهمية ومشروبات ساخنة وباردة وCupcakes، لو حابين تجربوهم.