بعد ما فتحوا بحوالي شهرين في وسط البلد، قدر "دي وافلز - D Waffles" أنه يجذب الناس بحلوياته اللذيذة الخفيفة، المكان في الأساس صغير جدًا –عبارة عن كشك بشوية قعدات بسيطة، كراسي عالية وترابيزات عريضة متوصلة بالحائط– من وجهة نظر عاشق للحاجات المسكّرة، ظهور مكان زي ده في وسط البلد يعتبر من أحلى الأخبار اللي سمعناها في الفترة الأخيرة، المكان هنا بـ يقدم أخف وأسخن الوافلز مع اختيارات كثيرة من الإضافات اللذيذة وكمان الأسعار معقولة جدًا.

الإضافات كلها معروضة وراء كاونتر زجاج من مارشميلو، صوصات بنكهات مختلفة، قطع شوكولاتة وبسكويت، لغاية مجموعة من الفواكة تشمل كيوي، فراولة وبلاك بيري.

ما قدرناش نقاوم رائحة الوافلز الرائعة خلال وقت انتظارنا البسيط؛ الوافلز بـ تتسخن في ماكينة مخصوصة وممكن تشوفهم بـ يضبطوها باختيارك من الإضافات المختلفة.

أغلى حاجة في المنيو وهي واحدة من الحاجات اللي طلبناها سعرها كان 25 جنيه، عبارة عن وافل كبيرة مدورة عليها أربع إضافات من اختيارك. بـ تتقدم على شكل أربع قطع زي البيتزا، قطعة منهم عليها صوص نوتيلا دافئة وشوكولاتة بيضاء؛ الثانية كانت متغطية بقطع فراولة وغرقانة في كمية أكبر من النوتيلا؛ أما الثالثة كانت كلها كومبوت بلوبيري والرابعة عليها قطع شوكولاتة بيضاء وصوص شوكولاتة بيضاء، نقدر نقول من غير شك أن دي كانت أحسن وافل نجربها من فترة.

قررنا كمان نجرب وافل عادية عليها نوتيلا بس، واللي فيها حجمين: المخصوص سعره 15 جنيه والعادي سعره 13 جنيه.

فوق كل ده، عندهم كمان عدد من المشروبات كلها بسعر واحد (15 جنيه) ومقسومين لحاجتين: ميلك شيك أو سموزي. منيو الميلك شيك عبارة عن أوريو، تويكس، مارس أو سنيكرز وعليه كريمة مخفوقة وقطع بسكويت/ شوكولاتة مكسرة، نروح على منيو السموزي، وفيها اختيارات كثير من الخوخ، فراولة، موز، مانجو أو كوكتيل، والأخير سعره أكثر شوية (18 جنيه). كل المشروبات هناك ثقيلة وتعتبر حلويات في حد ذاتها، خصوصًا الميلك شيك الثقيل والدسم مع الكريمة على الوجه اللي ممكن تأكلها بمعلقة.

عمومًا، مافيش مشاكل كبيرة في دي وافلز، بـ يقدموا المكتوب في المنيو وده في حد ذاته إنجاز.