دليل أحداث نهاية الأسبوع:حفل الحضرة وياسمين حربي ومسرحية الرمادي وزي الناس - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع:حفل الحضرة وياسمين حربي ومسرحية الرمادي وزي الناس
دليل أحداث نهاية الأسبوع:حفل الحضرة وياسمين حربي ومسرحية الرمادي وزي الناس
اصدرت في: 02/06/2016

كعادة كل أسبوع بنحاول نوفر لكم كل الأحداث الثقافية اللي تخرجكم من مود الشغل وتديكم دفعة لقدام أنكم تكملوا الأسبوع.

نبدأ بالنهارده الخميس، هتلاقوا على المسرح الصغير بدار الأوبرا المصرية حفل غنائي شرقي للفنانة "ياسمين الحربي" وفرقتها، وسعر التذكرة 25 جنيه. أما على المسرح المكشوف بدار الأوبرا المصرية فيه حفل غنائي لفرقة "الأولة بلدي" في الذكرى الـ 21 للشيخ إمام عيسى، وسعر التذكرة 25 جنيه.

ولعشاق المسرح روحوا مسرح الجمهورية فيه عرض مسرحي راقص اسمه "أعمق مما يبدو على السطح" وده واحد من أعمال فرقة الرقص المسرحي الحديث، وأسعار التذاكر (25،35،50)جنيه. برضه على مسرح مركز الإبداع الفني بدار الأوبرا المصرية هتلاقوا العرض المسرحي "زي الناس" عن نص للكاتب الألماني برتولد بريخت مع ارتجالات لبعض المشاركين، والدخول مجاني.

ننتقل ليوم الجمعة، وحفل فرقة الحضرة في ساقية الصاوي، وسعر التذكرة 35 جنيه. كمان العرض المسرحي "الرمادي" مستمر على مسرح الهناجر بدار الأوبرا المصرية عن رواية 1984 للكاتب الأنجليزي جورج أورويل، وأسعار التذاكر 20 جنيه لغير الطلبة، و10 جنيه للطلبة.

ونختم بيوم السبت، وروم آرت سبيس عاملة عرض للأفلام الفائزة بمهرجان فاتن حمامة السينمائي في دورته الثانية. كمان أوزوريس للإنتاج الفني والتدريب هيستضيف سهرة قراءة مسرحية لكتاب "عن العالم .. عن الشجن" وهو نص أدبي مسرحي فرنسي سويسري.

لو عاوزين تعرفوا أكثر عن أحداثنا اللي بننشرها كل يوم على مدار الشهر، تابعوا

أجندتنا.

ويك إند سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
02/06/2016
-