النهارده في القاهرة: حفل افتتاح مهرجان سماع الدولي في دورته التاسعة بالقلعة - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







النهارده في القاهرة: حفل افتتاح مهرجان سماع الدولي في دورته التاسعة بالقلعة
النهارده في القاهرة: حفل افتتاح مهرجان سماع الدولي في دورته التاسعة بالقلعة
اصدرت في: 20/09/2016

القاهرة على معاد جديد مع حدث فني كبير ومهم هتلعب فعالياته دور البطل على الساحة الفنية والثقافية طوال فترة وجوده، بعد مهرجان القلعة والمهرجان الصيفي للموسيقى والغناء والمهرجان القومي للمسرح، ييجي مهرجان سماع الدولي للإنشاد الديني والموسيقى الروحية علشان يكون الدرة الجديدة ضمن حلقات سلسلة المهرجانات الفنية في القاهرة، ويضمن لنا وجبة أخرى دسمة نعيش عليها شبعانين روحيًا لمدة طويلة.

المهرجان اللي اختار الموسيقى علشان يحمِّلها رسالته باعتبارها لغة عالمية مشتركة وراقية كفاية لحمل وتوصيل هذه الرسالة، هيفتتح دورته التاسعة النهارده في تمام السابعة مساءً على مسرح بئر يوسف بقلعة صلاح الدين الأيوبي، وهتستمر فعالياته لحد يوم الثلاثاء 27 من الشهر الحالي، بمشاركة فرق بتمثل أكتر من عشرين دولة من مختلف أنحاء العالم، من ضمنهم العديد من المشاركات الجديدة، اللي هيكون أبرزها الحضور الإفريقي متمثلًا في غانا وإثيوبيا ونيجيريا والسنغال والسودان.

يذكر أن المهرجان أطلق للمرة الأولى سنة 2007م، وحمل لواء فكرته ورسالته والإشراف على تنفيذه منذ البداية الفنان الكبير انتصار عبدالفتاح، اللي بيؤكد في حفلات الافتتاح والختام لكل دورة من دوراته على الغرض المنشود منه، وهو حمل وتسليم رسالة سلام عبر أرقى اللغات العالمية المشتركة، الموسيقى، الرسالة اللي نقدر نقرأ مضمونها بوضوح في تفاصيل النغم، وتراتيل المنشدين، اللي منبعثين من ثقافات وأفكار وديانات مختلفة تمام الاختلاف، لكن كلهم بيحققوا نفس الإشباع الروحي للمتلقي أو المستمع، مما يؤكد على صحة الفكرة اللي قام عليها المهرجان، باعتباره الموسيقى لغة مثالية لتوصيل رسائل الحب والسلام.

المهرجان السنة دي هتقام فعالياته في أكتر من مكان، القلعة وقبة الغوري وشارع المعز وساحة الهناجر والمركز الثقافي القبطي ومركز طلعت حرب الثقافي وقصر ثقافة بنها وقصر ثقافة القناطر.. وحفل الافتتاح وحفل الختام هيكونوا في القلعة، علشان يضموا كل الفرق المشاركة في المهرجان في عرض كبير مشترك.

بالنسبة لحضور حفل الافتتاح اليوم فهيكون بدعوات مجانية للحضور، لكن مش هيسمح بالدخول إلا لحاملي الدعوات فقط، الدعوات متوفرة من صباح اليوم في مركز الإبداع بدار الأوبرا، وقبة الغوري بمنطقة الحسين، وبيت السحيمي في شارع المعز.

ولمعرفة تفاصيل فعاليات المهرجان وأيام وأماكن العروض لكل فرقة من الفرق المشاركة، تقدروا تبصوا على صورة الجدول المرفقة، مع التأكيد على أنه بعض المشاركات لا زالت معلقة، فوارد جدًا أنه تطرأ بعض التعديلات على الجدول لو تأكد انضمام فرق أخرى.

 

لمعلومات أكثر عن المهرجان اضغط هنا


التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
20/09/2016
-