"القاهرة، قرية السلام": الاحتفال باليوم العالمي للسلام في القاهرة - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







"القاهرة، قرية السلام": الاحتفال باليوم العالمي للسلام في القاهرة
"القاهرة، قرية السلام": الاحتفال باليوم العالمي للسلام في القاهرة
اصدرت في: 13/09/2011

"إحنا حريصين أن يكون صوت الموسيقى أعلى من القتال، الحوار أعلى من الأحكام المسبقة، الخبز بدلاً من القنابل والإنشاء بدل من الدمار".

أكيد سمعنا الكلام ده قبل كده، لكن إيه اللي يخلي المبادرة دي مختلفة؟ صعب أننا نقول السبب، مافيش منهج جديد، لكن لسبب ما « ماستر بيس - Master Peace» قدرت تضرب على الوتر الحساس في جميع أنحاء العالم.

«ماستر بيس» مشروع سلام عالمي دوره تعزيز السلام والتعاون العالمي بدعم من المنظمات غير الحكومية، والشركات، والمدن وأصحاب المشروعات الاجتماعية.

القاهرة هـ تتبنى Master Peace السنة دي في الاحتفال بعيد الأمم المتحدة لليوم العالمي للسلام اللي بـ يقام يوم 21 سبتمبر من كل عام، الحملة هـ تنطلق في «القاهرة» و"أتوريخت" (مدينة هولندية) تحت شعار " معا نصنع السلام". من اليوم ده ولمدة 3 سنوات هـ يكون فيه أنشطة إيجابية، وأنشطة على الإنترنت، ومبادرات ومشاريع فنية في أماكن المنازعات وبرامج تلفزيونية محورها حفل غنائي فني كبير في القاهرة في يوم السلام في 2014، وهـ يبقى فيه فنانين من مختلف أنحاء العالم من مناطق الحروب والمنازعات في العالم لتعزيز دور العمل الجماعي والتعاون الدولي.

الأسبوع اللي في اليوم ده هـ يكون فيه أنشطة ثقافية ومناسبات غرضها تعريف وتوضيح روح master peace.

الاحتفال هـ يبدأ بـ مهرجان الفنون يوم 16 سبتمبر، وهـ يتضمن عروض في الشارع، وورش عمل، ومعرض ضخم لفن الكتابة على الجدران في الجهة الأخرى من شارع نادي الصيد وشارع البطل أحمد عبد العزيز.

وبعد كده في اليوم التالي 17 سبتمبر هـ يكون مع "العقل، الجسم، والروح" وهو يوم تمارين البيلاتس وورش الأيروبكس، إيه ممكن يكون أفضل من تجديد الروح الإيجابية؟ من المخطط أن تقام ورش العمل في حديقة الأورمان في الدقي قبل ما تتحطم جزئيًا، وبالتالي هـ يحددوا مكان ثاني جديد قريب.

أما في يوم 18 سبتمبر الساعة 6 مساءً في ساقية الصاوي هـ يكون فيه يوم للأفلام، وبعدها بيومين (20 سبتمبر) هـ يكون مخصص لفيلم "قصص من هيروشيما" في نفس المكان وهـ تتناول موضوع قنبلة هيروشيما، هـ يليها ندوة هـ يتكلم فيها واحد من الناجين من الحادث من خلال فيديو كونفيرانس (مؤتمر عبر الإنترنت).

وبعدين يجي يوم 21 سبتمبر اليوم الرسمي لإطلاقmaster Peace اللي فيه هـ يبدأ اللعب والمرح والتجمعات في الشوارع اللي هـ تبدأ في منطقة التجمع في بداية شارع نادي الصيد في الدقي وهـ يكمل لغاية بالليل حفل استقبال لحد متحف سعد زغلول.

يوم 22 سبتمبر هـ يكون يوم للأطفال في "إسطبل عنتر" في القاهرة القديمة، ركن الأطفال هـ يكون فيه ورش فنية تساعدهم يعبروا عن نفسهم بطريقة أفضل من خلال الفن، وفي 23 سبتمبر هـ تبدأ مسيرة سلمية من ميدان عابدين، المشاركين هـ يلبسوا أزرق رمز للنيل علشان يلقوا الضوء على الخطر اللي بـ يزداد على مصدر حياة مهم.

آخر يوم في 24 سبتمبر هـ يروح مجموعة من الناس نادي وادي دجلة في المعادي علشان يوم السلام، هـ يكون يوم مشي ولعب في المناطق المفتوحة وأنشطة مختلفة.

المشروع ده -واللي هـ يستمر لمدة ثلاث سنوات- مهمة كبير وضخمة، واستكماله تحدي كبير. لكن بـ نأمل أنه يحقق التأثير المرجو منه.

مزيد من الصور
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
13/09/2011
-