دليل أحداث نهاية الأسبوع: معرض إنجي أفلاطون وطلة فن وبث من المتروبوليتان ونوكومنت - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: معرض إنجي أفلاطون وطلة فن وبث من المتروبوليتان ونوكومنت
دليل أحداث نهاية الأسبوع: معرض إنجي أفلاطون وطلة فن وبث من المتروبوليتان ونوكومنت
اصدرت في: 03/01/2013
سنة جديدة يا رب تكون سعيدة على الكل وخاصة على قرائنا المخلصين، اللي مش بـ ندخر أي جهد علشان نوفر لهم معلومة عن أي حاجة لها علاقة بالقاهرة؛ مدينتنا اللي لا تزال ساهرة وساحرة رغم كل شيء، بـ نكتب لكم أول دليل لأول أسبوع في 2013 واللي سهل نتوقع أنه يكون هادئ ومش مليان أحداث بعد تخمة الحفلات والمهرجانات والبازارات اللي شهدتها كل المراكز الثقافية والفنية على مدار الأيام اللي فاتت بسبب احتفالات الكريسماس والعام الجديد، ده غير أن بعض المراكز الثقافية لسة مؤجلة إصدار برامجها الشهرية اللي لسه ما اكتملتش بسبب احتمالات تأجيل أو إلغاء حفلات في الفترة من 25 لـ 31 يناير اللي جاي. لذلك إحنا هـ نقول لكم على كام معرض كده مهمين تم افتتاحهم مع بداية العام الجديد وبعض السهرات الظريفة في رأينا.
معرض طلة فن في قصر الأمير طاز التابع لصندوق التنمية الثقافية بالتعاون مع مركز طلة فن لتعليم الفنون انطلق يوم 1 يناير وهو مستمر لحد يوم 10 يناير، يضم المعرض أعمال فنية لـ37 فنان من فناني المركز تتنوع الأعمال بين الرسم بالرصاص والفحم، والتصوير الزيتي، والباستيل، والكورشيه، والتصوير الفوتوغرافي، والكاريكاتير والكوميكس. الدخول مفتوح للجميع.
النهارده الساعة 6:30 مساءً يتم افتتاح معرض الفنانة إنجي أفلاطون تحت عنوان "نضال الحياة" في جاليري سفرخان، واللي بـ يتناول أعمال الفنانة من عام 1952 إلى 1988، إنجي شاركت في العديد من المعارض في أوربا وفي الهند وتجربتها وأعمالها الفنية تشكلوا بفعل العديد من العوامل اللي حصلت لها من أول سنة 1952 مرورًا بتجربة السجن كمدافعة عن حقوق المرأة في 1959 ثم السفر والمشاركة في العديد من المعارض آخرها في معرض للفنانين المصريين في ولاية ألاباما الأمريكية في سنة 1988، وفي سنة 1989 توفيت واحدة من أعظم وأكثر الفنانات البارزات في تاريخ الفن الحديث. المعرض مستمر لحد يوم 2 فبراير القادم.
الليلة في كايرو جاز كلوب ممكن تستمتع بأجمل أغاني البوب روك مع شييلا إسكربنر في عرض لايف متميز، يتبعها حفل لموسيقى البلوز، والفانك والروك لفرقة ديجا فو. الحجز ضروري في كايرو جاز.
يوم الجمعة في كايرو جاز كلوب هـ يكون فيه حفل لموسيقى الإلكترو والهاوس مع دي جي عمرو حسني ودي جي مايونة. احجز مكانك من دلوقت بالتليفون.
يوم السبت في أفتر 8 في وسط البلد حفل لمجموعة نو كومنت للموسيقى الإلكترو الشعبي مع عمرو حاحا وفيجو وعلاء فيفتي. موسيقى قلبت الموازين في السنتين اللي فاتوا وقدرت تكون قاعدة جماهيرية ومزاج من نوع خاص للمستمعين. الحجز مهم في أفتر 8 والحد الأدنى للطلبات 100 جنيه.
وفي نفس الوقت ممكن تحضر حفل بموود مختلف تمامًا في بث مباشر من أوبرا المتروبوليتان وعرض لأوبرا برليوزس لي تريان على المسرح الصغير بدار أوبرا القاهرة، التذاكر متاحة لدى شباك الحجز.
ويوم السبت كمان هـ يتم افتتاح معرض بعنوان "ما بين الرسم والتأمل" بمركز أرض اللواء الثقافي أو Artellewa وهي أقرب لورشة عمل للرسم للأطفال ومستمرة حتى نهاية يناير.
ممكن تتابعوا باقي الأحداث اللي هـ نضيفها على أجندة الموقع أول بأول بمجرد إعلان المراكز الثقافية عنها. ونتمنى لكم أجازة ظريفة وبداية موفقة للسنة الجديدة. نشوفكم على خير.
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
03/01/2013
-