دليل أحداث نهاية الأسبوع: كريم زياد وزمن الزعتر وياسر المناوهلي وكرنفال تسوق - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: كريم زياد وزمن الزعتر وياسر المناوهلي وكرنفال تسوق
دليل أحداث نهاية الأسبوع: كريم زياد وزمن الزعتر وياسر المناوهلي وكرنفال تسوق
اصدرت في: 18/04/2013

هدوء نسبي في شوارع المحروسة في الأسبوع الأخير، خلانا نعرف نخرج ونروح أماكن جديدة بنِفس مفتوحة وروح إيجابية، مش عاوزين نحسد نفسنا لأن ممكن الأمور تتغير في لحظة ونلاقي ويك إند عاصف في انتظارنا، لكن لحد دلوقت مافيش أي مؤشرات على كده. ولحسن الحظ عندنا الأسبوع ده كمية حفلات ومعارض غير معتادة، وإحنا عن نفسنا محددين "لو شاءت الظروف" 3 خروجات في أيام الخميس والجمعة والسبت نفسنا نعملهم وهم من ضمن الأحداث اللي مرشحينها هنا، بس مش هـ نقول لكم عليهم علشان ما نؤثرش على اختياراتكم.

النهارده الخميس الموافق 18 أبريل هـ يتم افتتاح الموسم الصيفي لعروض مسرح الجنينة التابعة للمورد الثقافي، والبداية قوية ومبشرة جدًا وهـ تكون بحفل الفنان الجزائري كريم زياد عازف الدرامز والمغني اللي بـ يقدم موسيقى الفيوجن والجناوا وأغاني باللغة البربرية والفرنسية. الفنان له باع طويل في النوع ده من الموسيقى وله محبين كثير في أوربا والعالم العربي. وقبل كريم زياد هـ يلعب عازف البيانو المصري رامي عطا لله وفرقته. الدخول الساعة 8 مساءً والتذكرة بـ 20 جنيه بخلاف تذكرة دخول حديقة الأزهر. 

الفنان الأردني يعقوب أبو غوش هـ يقدم حفل موسيقى عربية بروح حديثة مع فرقة زمن الزعتر في بيت الرصيف في المعادي. فرقة زمن الزعتر صدر لها ثلاثة ألبومات وهي: "زي كل الناس" 2005، "زاد" 2007 وأحدث إصداراتهم "الخبز" 2011 وشاركوا في عدد من المهرجانات على مسارح مختلفة في الأردن ومنطقة الشرق الأوسط. الحفل هـ يبدأ الساعة 8 مساءً.

وبعد فترة غياب الفنان علي الألفي والشلة بـ يرجعوا مرة ثانية لمسرح ساقية الصاوي، المرة دي في قاعة الحكمة في حفل يضم مجموعة من الأغاني على أنغام الموسيقى العربية بكلمات مصرية معاصرة، سعر التذكرة 20 جنيه لأعضاء ولغير أعضاء ساقية الصاوي.

وفي قاعة النهر بالساقية تقدم فرقة عشرة غربي حفل غنائي من كلمات شعراء شباب وألحانهم الأصلية والحفل المرة دي بعنوان "أيس كريم في أبريل"، سعر التذكرة 15 جنيه لأعضاء ولغير أعضاء ساقية الصاوي.

والليلة دي كمان دار أوبرا القاهرة بـ تنظم على المسرح الكبير احتفالية "كوكب الشرق" بمشاركة الفنانة مي فاروق مع أوركسترا كوكب الشرق بقيادة المايسترو حازم القصبجي. أسعار التذاكر (50 - 75 - 100 جنيه) وللطلبة (35 - 50 - 75 جنيه) ومتاحة لدى شباك الحجز.

مهرجان وسط البلد للفنون المعاصرة D-CAF جابوا لنا أنشطة وفعاليات غريبة وجديدة ومرحة وحدث النهارده أكيد واحد منهم. الفنانين الألمان VR/Urban هـ يعملوا عرض بالنبلة اللي هـ تقدروا من خلالها ترموا رسائل قصيرة "SMSlingshot" على جدران الشوارع! الموضوع زي ما قلنا جديد وبـ يُقدم أول مرة في مصر، روح وشوف بنفسك، الحدث هـ يكون في كافيه أسفل البرنامج المصري لتطوير الإعلام في منطقة البورصة.

ومن المعارض الفنية المهمة اللي ممكن تزورها الأسبوع ده معرض بعنوان Localité لأعمال الفنانين: حنان الشيخ وملك الشاذلي ونهال وهبي في مركز 6 للفنون المعاصرة في الزمالك. المعرض بـ يتناول شكل الحياة في مدينة القاهرة والظروف المحيطة بسكانها. الافتتاح الساعة 6 مساءً، المركز مغلق في أيام الجمعة.

ومعرض ثاني للفنان سمير فؤاد فيه عدد من أعماله في قاعة بيكاسو للفنون تحت عنوان "الحنين" وهو بـ يتناول موضوع الحنين إلى الماضي من خلال حركة الألوان المائية. العرض مستمر يوميًا ما عدا يوم الأحد.

يوم الجمعة هـ تقدم فرقة أيامنا الحلوة حفل موسيقي غنائي يضم مجموعة من أغاني الموسيقى العربية بقيادة الفنان محمد عثمان على المسرح المكشوف بدار أوبرا القاهرة، التذاكر متاحة لدى شباك الحجز.

مول العرب من المولات اللي اكتسبت شهرة كبيرة قوي وبقى مكان لعديد من البازارات ومهرجانات التسوق المتميزة من حيث التنظيم والمنتجات المعروضة. "بازاري" بعد تنظيمها كرنفال عيد الأم اللي حقق نجاح بنسبة كبيرة هـ ينظموا مهرجان تسوق الربيع اللي هـ يضم منتجات كثيرة زي الإكسسوارات والأحذية والشنط والملابس وحاجات ثانية كثيرة. الكرنفال مستمر لمدة يومين هم الجمعة والسبت في مول العرب في مدينة 6 أكتوبر.

أخيرًا يوم السبت الفنان ياسر المناوهلي اللي عرفناه بأغاني "صندوق النقد" و"قلة مندسة" و"إيه الجديد" هـ يقدم حفل في قاعة الحكمة بساقية الصاوي تحت عنوان "بعلم الوصول"، سعر التذكرة 20 جنيه لأعضاء ساقية الصاوي و25 جنيه لغير الأعضاء.

لو فيه أحداث مهمة هـ تلاقونا بـ نكتب على تويتر أول بأول ونقول لكم أماكنها وأسعارها، ودائمًا هـ تلاقوا أجندة أحداث كايرو 360 عمرانة بالحفلات والندوات والمسرحيات، ما تكسلوش تبصوا عليها. ونشوفكم الأسبوع اللي جاي على خير.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
18/04/2013
-