دليل أحداث نهاية الأسبوع: أوبرا عايدة وإفتكاسات وعلي الهلباوي والدور الأول - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: أوبرا عايدة وإفتكاسات وعلي الهلباوي والدور الأول
دليل أحداث نهاية الأسبوع: أوبرا عايدة وإفتكاسات وعلي الهلباوي والدور الأول
اصدرت في: 24/10/2013

بعد أسبوعين غياب رجعنا لدليل كايرو 360 لأهم الأحداث والفعاليات اللي بـ تحصل في أجازة آخر الأسبوع، ورغم أن يوم الجمعة أصبح خالي تقريبًا من كل الحفلات والأنشطة الثقافية إلا فيما ندر، إلا أننا لاحظنا كثافة في الفعاليات في أيام الخميس والسبت علشان يتم تعويض يوم الجمعة اللي أصبح كئيب وممل لأقصى درجة، وكأنه يوم ساقط من حساباتنا كل أسبوع، نتمنى نعرف نرجع نشوف الشارع ثاني بعد الساعة 7 مساءً يوم الجمعة.

في أجازة العيد معظم الحفلات الموسيقية والكرنفالات كانت في المدن الساحلية، والخروج في القاهرة كان مقصور على المولات والسينمات، لكن مع عودة الحياة لطبيعتها وعودة سكان القاهرة الأصليين للعاصمة، رجعت أجندة الفنون والثقافة تمتلئ بالفعاليات على صفحات موقعنا، وهـ نقول لكم حالًا على الحاجات اللي تقدروا تعملوها الويك إند ده.

الليلة دي في دار الأوبرا المصرية وعلى المسرح الكبير وضمن احتفالات دار الأوبرا باليوبيل الفضى وذكرى مرور 200 عام على ميلاد الموسيقار الإيطالى "جوزيبى فيردى" تعرض بالقاهرة "أوبرا عايدة" الشهيرة. التذاكر متوفرة لدى شباك الحجز والحضور بالملابس الرسمية. 

وفي نفس الإطار تفتتح فرقة فرسان الشرق موسمها الفنى الجديد بعرض "اسمها ناعسة" على مسرح الجمهورية. والعرض مستلهم من أحد ملاحم التراث الشعبى المصري اللي بـ تأكد على العديد من صفات المرأة المصرية (ناعسة) زي الإخلاص فى الحب والكفاح والصبر والتضحية. 

الساعة 7 مساءً ميعادنا مع حفل للفنان محمد محسن في قاعة النهر بساقية الصاوي، محمد محسن طرح ألبومه الأول من سنتين تقريبًا وبـ يتميز بصوت قوي وتأثر كبير بالأغاني الطربية والتراث الشعبي لكن بـ يقدمه بشكل مختلف. التذاكر متوفرة عند شباك الحجز. 

النهارده كمان وبالتعاون مع سفارة أستراليا بالقاهرة هـ يقام حفل موسيقى فيوجن جاز لفرقة إفتكاسات بمصاحبة الفنان جوزيف تواضروس، الحفل هـ يكون في قاعة الحكمة بساقية الصاوي وسعر التذكرة 35 جنيه. 

فرقة "الدور الأول" هـ تقدم حفل على مسرح الجنينة بحديقة الأزهر، وللي مش عارف الفرقة بـ نقول له أنها بـ تقدم نوع جديد من موسيقى الجاز الشرقية المعتمدة على الناي والكمان والساكسفون وآلات أخرى، وتسمية الفرق بسبب إجراء التدريبات لمدة 6 أشهر في شقة بالدور الأول، سعر التذكرة 10 جنيه. 

النهارده ليلة الخميس مختلفة في كار كافيه كلوب وهـ يبقى فيه حفلة للفنانة الاستعراضية جوليا اللي هـ تقدم عروض رقص شرقي، اتصل على 01223222264 واحجز مكانك ووجبة عشاءك من دلوقت.

يوم الجمعة ممكن تحضر عرض جديد بعنوان "جلسة مغلقة" بـ تقدمه فرقة تياترو للمسرح المستقل وده ضمن فعاليات برنامج مسرح الفلكي لفنون الأداء والموسيقى. المسرحية من أعمال جان بول سارتر، وتطرح رؤية جديدة لفكرة الجحيم أو العذاب الأبدي. تذكرة الدخول بـ 5 جنيه، والعرض مستمر لمدة 3 أيام.

نروح ليوم السبت اللي هـ يقام فيه حفلة للفنان علي الهلباوي في ساقية عبد المنعم الصاوي بقاعة النهر، سعر التذكرة 20 جنيه والدخول الساعة 7 مساءً. 

وفي نفس الميعاد يقدم فريق نغم مصري حفل غنائي على مسرح الجنينة في حديقة الأزهر، الفريق بـ يقدم الأشعار العامية المصرية القديمة لصلاح جاهين وأحمد فؤاد نجم بمصاحبة موسيقى الجاز من تأليف أعضاء الفريق. تذكرة الدخول بـ 10 جنيه بخلاف تذكرة دخول الحديقة. 

وعلى المسرح الكبير بدار الأوبرا المصرية تقدم أوركسترا القاهرة السيمفوني بقيادة المايسترو توماس كوتنيك وبمصاحبة عازف الفرينش هورن عمرو أبو النجا حفل موسيقي هـ يقدموا من خلاله أعمال شوبرت وشتراوس، التذاكر بـ 50 و35 و 25 جنيه، وبـ 35 و25 و15 للطلبة.

تابعوا أجندة كايرو 360 لمعرفة كل التحديثات الخاصة بالعروض والحفلات في كل مراكز القاهرة الفنية والثقافية، وارسلوا لنا لو عندكم أي حدث حابين أننا نكتب عنه ونقول للناس عليه علشان يحضروه، يلا ويك إند سعيد ونشوفكم زي النهارده. 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
24/10/2013
-