دليل أحداث نهاية الأسبوع: مشروع المريخ وفرقة المصريين ولقاء علاء الأسواني ومعارض فنية - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: مشروع المريخ وفرقة المصريين ولقاء علاء الأسواني ومعارض فنية
دليل أحداث نهاية الأسبوع: مشروع المريخ وفرقة المصريين ولقاء علاء الأسواني ومعارض فنية
اصدرت في: 14/11/2013

بداية الأسبوع كانت مع حدث رياضي مهم ومبهج لحد كبير وهو فوز الأهلي ببطولة أفريقيا للأندية الأبطال للمرة الثامنة في تاريخه، ومر باقي الأسبوع هادئ باستثناء الزحام المروري المعتاد لكن هون الأمور شوية الطقس الرائع اللي بـ نعيشه اليومين دول، لسعة البرد الخفيفة بالليل والسحب اللي مغطية القاهرة بالنهار خليتنا متحمسين أننا نقضي وقت أكثر في الشارع وبالذات في الأماكن المفتوحة، ومافيش مانع منشوية أمطار خفيفة لزوم الرومانسية، مين قال أن الخريف كئيب؟ خلينا نقول لكم على حفلاتنا الويك إند اللي المفروض هـ يترفع فيه حظر التجول وحالة الطوارئ بداية من النهاردة بالليل، لسة المعلومة مش مؤكدة وعلشان كدة المراكز الثقافية لسة بـ تعرض بالمواعيد القديمة قبل رفع الحظر.

الليلة دي في مكتبة صوفي عازف العود العراقي يوسف عباس هـ يقدم محاضرة عن آلة العود وفن العزف والتلحين، المحاضرة بعنوان "حلم" والدخول مجانًا. 

سهرة بعنوان "باك تو بيزيكس" في تاماراي الليلة هـ تسمع فيها مزيكا مش عادية مع دي جي شوقي وبروسبر ريك ودوتش ايمبورت وليلة مستوحاة من روح كتاب 50 Shades Of Grey الشهير والملابس الخاصة بالدخول هـ تبقى مفاجأة..خللي خيالكم يسرح شوية في شكل الملابس لحد ماتروحوا، للحجز اتصلوا بـ 01009703970

نروح لساقية الصاوي وحفل غنائي لفرقة المصريين بقاعة الحكمة، اشتهرت الفرقة بأغاني زي "ما تزعلوش يا بنات" وغيرها، وطبعًا مؤسسها الموسيقار الكبير هاني شنودة، سعر التذكرة 25 جنيه والحفل هـ يبدأ الساعة 7 مساءً. 

وعودة للقاءات الساقية الثقافية مع الأديب العالمى علاء الأسواني ولقاءه الشهري اللي هـ يتكلم فيه عن مصر بعد الثورة بقاعة النهر، الدعوة عامة.

تقيم ساقية الصاوي معرض تصوير فوتوغرافى بعنوان In Focus بقاعتي الأرض والكلمة، الدعوة عامة، ومواعيد المعارض في الساقية بـ تكون من 11 صباحًا إلى 8 مساءً ماعدا قاعتي الحكمة والنهر بـ يفتحوا الأبواب طوال اليوم. 

النهاردة هـ يتم افتتاح معرض للفنانة منى البيومي بعنوان "لا شكرا مش عايزين" اللي بـ يلفت النظر لفكرة الهيمنة الغربية على البناء المصري لمدة 30 سنة وتعرض أعمال تعبر عن رؤية الفنانة للألوان ومفهومها وعلاقتها بالعواطف المختلفة وبالمستقبل وبالبلد، الافتتاح الساعة 7 مساءً في قاعة بيكاسو للفنون في الزمالك.

وبـ نوعدكم بليلة رائعة من الغناء والموسيقى الصوفية والزار المصري مع الفنان درويش أبو الغيط على مسرح الضمة بوسط البلد، التذاكر بـ 20 جنيه عند الحجز المسبق وبـ 30 جنيه عند الأبواب. 

امبارح تم افتتاح معرض المثال المصري الشهير جمال السجيني لمدة شهر كامل في جاليري الزمالك للفنون، بـ ندعوكم تزوروا المعرض في الأيام اللي جاية. 

وممكن تزوروا معرض بعنوان السراب 2 للفنان حازم طه حسين يبرز فيه الفن الإسلامي والأشكال المجردة التي ترمز للحياة الاجتماعية في فترات معينة والخلفيات الثقافية لذلك المجتمع. يمزج المعرض بين الثقافة الغربية والمحلية بطريقة حديثة ملائمة لروح العصر. 

يوم السبت ممكن تحضر حفل مشروع المريخ اللي بـ يوفر مساحة مفتوحة للمواهب الشابة لتقديم عروضها أمام الجمهور بنفس فكرة الميكروفون المفتوح المعروفة، المرة دي مشروع المريخ هـ يقام في مركز درب 17 18 الثقافي وهـ يلعب على هامش الحفل فرق لايك جيلي وندا الشاذلي وصافي. التذاكر بـ 30 جنيه. 

وممكن تحضر حفل موسيقي لثلاثي عمرو صلاح لموسيقى الجاز وظهور خاص للفنانة نجوان وفرقة انتيكا على مسرح الجنينة بحديقة الأزهر، التذاكر بـ 10 جنيه على الأبواب بخلاف تذكرة دخول الحديقة. 

ومسك الختام حفلة جامدة بـ تنظمها شركة ايفينت ريبابلك في مساحة مفتوحة في النادي اليوناني الجديد بالجيزة، استمتعوا بدي جي محسب وشوقي، وللحجز اتصلوا بـ 01271276715 

تابعوا أجندة كايرو 360 علشان تعرفوا لو فيه تحديثات في مواعيد الحفلات أو تغيير العروض، هـ نحاول نلتزم الدقة في المواعيد قدر المستطاع مع تغيير توقيتات العروض حسب حظر التجوال أو عدمه، ونشوفكم كمان أسبوع. 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
14/11/2013
-