دليل أحداث نهاية الأسبوع: رقص في الشارع و100 كوبيز وموسيقى عربية وسينما فرانكفونية - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: رقص في الشارع و100 كوبيز وموسيقى عربية وسينما فرانكفونية
دليل أحداث نهاية الأسبوع: رقص في الشارع و100 كوبيز وموسيقى عربية وسينما فرانكفونية
اصدرت في: 27/03/2014

مساء الخير ويارب يكون عدى عليكم أسبوع كويس زي اللي عدى علينا، واللي زاد من حلاوته طقس معتدل وقطع أقل للتيار الكهربائي وشوارع أروق، مش عارفين إذا كان الحال ده هـ يستمر كثير ولا دي نزوة عابرة نرجع بعدها للزحمة والظلام وغيره.

في ثاني أسابيع مهرجان وسط البلد للفنون المعاصرة (دي كاف) وبعد حضورنا أحد الفعاليات لاحظنا الإقبال الكبير وشغف الجمهور بالمضمون الجديد للعروض المقدمة. تجربتنا كانت في أحد عروض السينما، لكن أصحابنا اللي حضروا عروض الرقص المعاصر والمسرح السنة اللي فاتت بـ يقولوا لنا أن الموضوع حلو بجد وجدير بالمشاهدة، بالذت الرقص في الساحات المفتوحة للمارة والناس في الشوارع، هـ نقول لكم حالًا على ترشيحاتنا في الويك إند ده.

عرض احتفالي مليان بالحيوية لـفرقة 100Hands الهولندية اللي سبق وشاركت السنة اللي فاتت، السنة دي عملت عرض مخصوص لتقديمه في مصر بعنوان "النواة الفعالة" أو Running Nucleus وهـ يبقى في شارع الألفي في وسط البلد، الحضور مجاني طبعًا والعرض هـ يبدأ الساعة 3 العصر النهارده.

الساعة 10 بالليل وفي إطار فعاليات المهرجان هـ يتم تقديم حفل موسيقى شعبية إلكترونية من كل من القاهرة ولندن مع شركة "رينس إف إم" من انجلترة و"١٠٠ كوبيز" من مصر، وده هـ يبقى في نادي شهرزاد الليلي في سوق التوفيقية في وسط البلد، التذاكر بـ تُباع في مسرح قصر النيل وعلى الأبواب، وسعر التذكرة 30 جنيه.

وفي سينما أوديون العريقة هـ يتم عرض الفيلم الوثائقي السويسري البرتغالي "FM" باللغة الفرنسية، وسعر التذكرة 10 جنيه. 

نروح لساقية الصاوي اللي بـ تدعوكم لحضور حفل موسيقي غنائي لعازف العود العراقي نصير شمة في قاعة الحكمة في تمام السابعة والنصف، وسعر التذكرة 55 جنيه.

بكرة الجمعة هـ تبقى الليلة الثانية من ليالي الأفلام الفرانكفونية في الحرم اليوناني في الجامعة الأمريكية وهـ يتم عرض ثلاثة أفلام أجنبية هي "الأيام الماضية - تهتهة الحب - مرحبًا" مع ترجمتها باللغة الإنجليزية والعربية. 

دار الأوبرا المصرية هـ تقدم حفل موسيقي غنائي لفرقة د. ماجد سرور والمطربة المتميزة مي فاروق يوم الجمعة على المسرح الكبير، أسعار التذاكر 100 - 75 - 50 جنيه وللطلبة 75 - 50 - 35 جنيه. احجز مكانك لو كنت من محبي الموسيقى العربية. 

بكرة الساعة 2:30 عصرًا ممكن تأخذ أطفالك وتحضر مسرح الساقية للعرائس اللي بـ يقدم عرض مسرحي بعنوان "متأسف ومتشكر - صديق النمل" في قاعة الحكمة، سعر التذكرة 15 جنيه للأعضاء ولغير أعضاء الساقية. 

والساعة 7 مساءً في قاعة النهر ممكن تحضر حفل موسيقي لفرقة كراكيب وفرقة X اللي بـ يقدموا أغنيات مصرية معاصرة، سعر التذكرة 20 جنيه للأعضاء ولغير الأعضاء. 

وعلى مسرح الجمهورية التابع لدار الأوبرا المصرية والموجود في وسط البلد هـ يبقى فيه حفل لفرقة وتريانو، اللي واضح من اسمها أنها بـ تقدم موسيقى معتمدة على الآلات الوترية. التذاكر بـ 20 و25 جنيه. 

وأخيرًا بـ نرشح لكم جاليري بعنوان Sheer Strength في جاليري المشربية لـ 4 فنانات هن هالة أبو شادي ودينا الغريب وسعاد عبد الرسول وفدوى رمضان ويضم المعرض لوح من الرسم والكولاج والتصوير الفوتوغرافي، والدعوة عامة، يقام المعرض يوميًا ما عدا الجمعة من الساعة 11 صباحًا حتى 8 مساءً، وهو مستمر حتى 30 أبريل.

بعض الفعاليات في مهرجان دي كاف بـ تتكرر في أماكن ومواعيد ثانية، ممكن تعرفوا تفاصيل أكثر من أجندة موقعنا، ونوعدكم بسيل من الأحداث خلال الأسبوع الجاري علشان يبقى عندكم فرص أكبر في الاختيار، وما تنسوش ترسلوا لنا عن الفعاليات والأحداث الخاصة بكم لو حابين أننا ننشرها على صفحاتنا ونعرف الناس بها.. أجازة سعيدة.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
27/03/2014
-