دليل أحداث نهاية الأسبوع: علاء عبد الخالق وزاكي إبراهيم ولوبيريا والتنورة - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: علاء عبد الخالق وزاكي إبراهيم ولوبيريا والتنورة
دليل أحداث نهاية الأسبوع: علاء عبد الخالق وزاكي إبراهيم ولوبيريا والتنورة
اصدرت في: 22/05/2014

في أسبوع الامتحانات والمذاكرة فيه ناس بـ تلاقيها فرصة علشان تنزل في الروقان وتلف في الشوارع، سواء رايحين مكان معين أو بـ يتمشوا بلا هدف. ما دام الشوارع فاضية، يبقى متوقع أن الحفلات والمسارح تكون فاضية، إلا الحاجات اللي ما تتفوتش وبـ يحصل خناقات بين الطلبة والأهالي بسببها، ولحسن الحظ الحاجات اللي زي دي بـ يبقى أغلبها في الويك إند، يعني ممكن يحصل استثناءات ونشوف القاعات والمراكز الثقافية مليانة، بس زي قلنا ده مرتبط بحجم الحدث نفسه.

الويك إند اللي هـ يبدأ كمان كام ساعة أحداثه شبه تقليدية، فيه حفلات في أماكن معروفة حسب جدولها الثابت، لكن المهرجانات والكرنفالات والحفلات بـ تقل بشكل تدريجي وده هـ يستمر على مدار أسبوعين كمان جايين، علشان تبدأ تزيد مرة ثانية مع انتهاء الامتحانات وأجازات الصيف الطويلة.

نبدأ بالخميس بكايرو جاز كلوب وحفل الليلة دي للأغاني المصرية، الأول هـ تلعب فرقة "قص ولزق" وبعدها "عشرة غربي". قواعد كايرو جاز الثابتة: لازم الحجز المسبق بالتليفون، والدخول للـ Couples فقط، وغير مسموح بالدخول لأقل من 25 سنة، وتغلق الأبواب باكتمال العدد. 

لو شروط كايرو جاز صعبة تلبيتها، احضر حفل أغنيات مصرية معاصرة في مكان ثاني هو ساقية الصاوي، حفل فرقة "أحاسيس مختلفة"  هـ يبقى في قاعة النهر وسعر التذكرة لغير أعضاء الساقية 20 جنيه، وللأعضاء 15 جنيه والدخول بقى الساعة 8 مساءً بعد تطبيق التوقيت الصيفي. 

وفي قاعة الحكمة في نفس التوقيت حفل للفنان الكبير علاء عبد الخالق، طبعًا غني عن التعريف، ظهر مع فرقة الأصدقاء اللي كونها الموسيقار الراحل عمار الشريعي في الثمانينيات، ولمع نجمه في فترة التسعينيات بمجموعة من أنجح الأغنيات منها: "داري، مكتوب، طيارة ورق" واختفى بعدها فجأة عن الأضواء حوالي 10 سنين وظهر مؤخرًا بصوته في أغنية لولا الهوا مع تامر حسني ومحمد رحيم، لكن ما أصدرش أي أغنيات جديدة بشكل مستقل. سعر التذكرة 40 جنيه من على الأبواب.

ليلة خاصة جدًا على المسرح الكبير بدار الأوبرا المصرية وحفل لأجمل ما غنت السيدة أم كلثوم، موسيقى عربية وأجمل الأصوات المصرية هـ تقدم الأغاني على مدار ساعتين، والتذاكر متاحة بشباك الحجز، وللاستعلام ممكن تتصل بـ 27390132 - 27390188. 

وعلى مسرح الجنينة هـ يبقى فيه حفل للمغنية الجنوب أفريقية الأصل زاكي إبراهيم. موسيقى زاكي بـ تمزج بين الإيقاعات الأفريقية والبلوز وموسيقى الجاز والسول الأمريكية. سعر التذكرة: 20 جنيه بخلاف سعر تذكرة دخول حديقة الأزهر.

في فندق فيينواز في وسط البلد يقام معرض فني لهبة خليفة ضمن فعاليات مهرجان ريد زون. ويتضمن تشكيلات من صور فوتوغرافية ورسومات لرحلة عبر الأماكن والأزمنة تأخذ المتفرج من معركة كوبري قصر النيل في 28 يناير 2011 ٳلى زيارة العائلة المقدسة لمصر، ومن صور المتظاهرين إلى مشهد لامرأة من العصر الفرعوني تقدم البيض في شم النسيم. تنويعة متميزة والدعوة عامة والمعرض مفتوح لحد الساعة 10 مساءً، وهو مستمر ليوم الأحد 25 مايو. 

يوم الجمعة فرقة "شوية فن" هـ تلعب في قاعة الحكمة بساقية الصاوى مجموعة من الرباعيات والأغاني المصرية المعاصرة اللي بـ تتميز بالطابع الإنساني والوطني الحماسي. تأسست الفرقة على يد جو عام 2010 وتتكون من 14 مطرب وعازف على آلات شرقية وغربية. سعر التذكرة لغير أعضاء الساقية 20 جنيه و15 للأعضاء. 

يوم السبت جرب تزور مكان جديد هو بلكون لاونج في مصر الجديدة، واحضر حفل غنائي لفريق "لوبيريا" للموسيقى الصوفية والجناوا. الفريق متأثر بالطابع الصوفي والموسيقى الأفريقية عمومًا، لكن الكلمات باللغة العربية. سعر التذكرة 30 جنيه، والدخول الساعة 7:30 مساءً. 

وفي قاعة النهر بساقية الصاوي حفل غنائي يضم نجمي برنامج المواهب "أحلى صوت" أو The Voice علاء فؤاد وحسام حسني اللي وصلوا لمراحل متقدمة في البرنامج الشهير. سعر التذكرة 20 جنيه. 

صندوق التنمية الثقافية مواظب على تقديم عروض وحفلات فرقة التنورة التراثية بمركز إبداع وكالة الغوري. عروض التنورة لها طابع فريد في نوعه وبـ تعتمد على الحركات الدائرية النابعة من الحس الإسلامي الصوفي، وتقدم الفرقة عروضها بمصاحبة الآلات الموسيقية الشعبية زي الربابة والسلامية والمزمار والصاجات والطبلة بمصاحبة منشد شعبي يعتمد على التلقائية والإنشاد الديني، الدعوة عامة والدخول الساعة 8 مساءً. 

بـ نكتب دليل خروجات الويك إند كل يوم خميس، ويوم الاثنين بـ نفكركم مرة ثانية بأجندة كايرو 360 من خلال بوست صفحتنا على الفيسبوك علشان لو ناوي تعمل حاجة وسط الأسبوع. أجازة سعيدة ونراكم قريبًا.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
22/05/2014
-