دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفلات فرق نوبانور، وتراث، وإسكندريلا، وعلى الهلباوي - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفلات فرق نوبانور، وتراث، وإسكندريلا، وعلى الهلباوي
دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفلات فرق نوبانور، وتراث، وإسكندريلا، وعلى الهلباوي
اصدرت في: 19/02/2015

برغم الجو والمطرة إلا أن الخروج بره البيت في الجو ده له مذاقه الخاص، زي الجري تحت المطر والاستمتاع بالآيس كريم في البرد، وكعادة كل نهاية أسبوع بـ نجمع لكم أفضل ما عندنا:

نبدأ بيوم الخميس وحفلة فرقة نوبانور بمسرح الضمة واللي بـ تقدم مجموعة من الأغاني الشعبية النوبية، سعر التذكرة عند الباب 30 جنيه، و20 جنيه عند الحجز المسبق.

كمان لمحبي العود حفلة فرقة تراث يقام في بيت السناري، ودي فرقة مكونة من أربعة عازفين درسوا في بيت العود العربي مع الموسيقي الكبير الأستاذ نصير شمة، وبعد تخرجهم قاموا بإنشاء الفرقة، الدعوة عامة.

ولمحبي التنوع الموسيقى حفل لفرقة "أوتار الشرق" في علبة ألوان الزمالك. وسعر التذكرة 30 جنيه، والحجز تليفونيًا، ولعشاق الكوميديا فرقة "الورشة" بقاعة النهر في ساقية الصاوي عاملة حفل Stand-up Comedy. وسعر التذكرة 30 جنيه.

وننتقل ليوم الجمعة وحفل لفرقة اسكندريلا مع أمسية شعرية بعنوان "ما اتأخرناش" في بمكتبة مصر الجديدة، وسعر التذكرة 30 جنيه، وما تفوتكش حفلة الفنان على الهلباوي في ساقية الصاوي، وسعر التذكرة 30 جنيه.

أما لو عاوز تحضر حاجة مختلفة فيه في مكتبة "أ" فرع مول العرب حفل إطلاق كتاب الشيخ الحبيب على الجفري "الإنسانية قبل التدين"، وكتاب "الحق المبين في الرد على من تلاعب بالدين" لأسامة الأزهري. الدعوة عامة، وكعادة كل يوم جمعة عرض الأراجوز وخيال الظل في مركز إبداع بيت السحيمي، والدعوة عامة.

ونختم بيوم السبت، ومن ضمن الأفلام المعروضة في أسبوع أفلام سيدة الشاشة العربية فاتن حمامة هـ يعرض في سينما زاوية فيلم "دعاء الكروان" للمخرج هنري بركات، وهو من إنتاج عام 1959، وسعر التذكرة 25 جنيه.

كمان هـ يعرض الفيلم اليوناني/ الإيطالي/ الفرنسي Eternity and a Day في بيت السناري ضمن فعاليات ملتقى كنوز السينما العالمية، وهو للمخرج ثيودوروس أنجلوبولس. الدعوة عامة.

بشرى سارة للى كان عاوز يروح عرض سيرك بيلوتشي، تم مد العروض لحد منتصف شهر مارس بسبب الإقبال عليها، ونفكركم تحضروه في مدينة الشيخ زايد عند المدخل الثاني، إحنا رحناه والعروض جامدة جدًا، أسعار التذاكر: تبدأ من 50 وتصل لـ 150 جنيه، وكالعادة نختم بحفلة التنورة في مركز إبداع وكالة الغوري، والتذكرة بـ 5 جنيه.

لو عاوزين تعرفوا أكثر عن الأحداث اللي بـ ننشرها كل يوم على مدار الشهر تابعوا أجندتنا.

ويك إند سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
19/02/2015
-