دليل أحداث نهاية الأسبوع: عرض كسارة البندق وحفل توقيع كتاب الورقة وعرض هندي وحفل لحنان ماضي - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: عرض كسارة البندق وحفل توقيع كتاب الورقة وعرض هندي وحفل لحنان ماضي
دليل أحداث نهاية الأسبوع: عرض كسارة البندق وحفل توقيع كتاب الورقة وعرض هندي وحفل لحنان ماضي
اصدرت في: 09/04/2015

الأيام بقيت بـ تشبه بعضها، والأحداث بـ تتكرر، والواحد بـ يبقى محتاج حاجة جديدة يجربها مختلفة، علشان كده إحنا بـ نجمع لكم أفضل الأحداث اللي هـ تتعمل في الويك إند ده، خاصة كمان أن بعده أجازة شم النسيم، ولو أن الجو قلب حر على طول ولسه ما شوفناش الربيع ولا حاجة، إلا أنه اللي مش هـ يسافر من حقه يستمتع بأجواء القاهرة الفاطمية.

نبدأ بيوم الخميس، وعرض"كسارة البندق" على الجليد اللي على المسرح الكبير بدار الأوبرا المصرية، وده من تقديم فرقة "موسكو على الجليد". أسعار التذاكر 250 - 200 - 150 جنيه. كمان في قاعة الحكمة بساقية الصاوي حفل تقدمه فرقة "المصريين" بقيادة هاني شنودة. وسعر التذكرة 25 جنيه لأعضاء الساقية و30 جنيه لغير الأعضاء.

أما لمحبي الفنون التشكيلية، يعرض في جاليري مشربية مجموعة من الأعمال الفنية المجسمة للفنان محمد عبد الله تحت عنوان "حياة موازية". الدعوة عامة.

وننتقل ليوم الجمعة وحفل توقيع كتاب "الورقة" لإسلام جاويش، اللي هـ يقام بمكتبة "أ" فرع سيتي سنتر. الدعوة عامة.

أما لمحبي الفنون الهندية وما لحقوش يحضروا الأسبوع اللي فات، فيه في داندي مول عرض هندي راقص بعنوان Bollywood Extravaganza. والعرض يحكي عن قصة حب وانتقام بشكل راقص مميز. الدعوة عامة.

ولمحبي الفنون التراثية والأصوات المختلفة النوبية، هـ تلاقوا في قاعة النهر بساقية الصاوي حفل غنائي بعنوان "تراثنا"، وهو يضم عدد من فناني اللون النوبي مثل ستونة، وفرقة شوارعنا وهاي دام. سعر التذكرة 30 جنيه. كمان فيه في معهد الموسيقى العربية حفل موسيقي هـ تقدمه فرقة "جميزة" بقيادة الفنان ناصر النوبي. التذاكر متاحة بشباك الحجز. وكعادة كل يوم جمعة عرض الأراجوز وخيال الظل في مركز إبداع بيت السحيمي، والدعوة عامة.

ونختم ليوم السبت اللي مليان أحداث، يقام على مسرح الجمهورية حفل رقص ضمن فعاليات مهرجان "الهند على ضفاف النيل"، تقدمه فرقة مانيبوري. التذاكر متاحة بشباك الحجز.

وأما بمناسبة دخول الربيع، هـ تلاقوا في حديقة الأورمان بالجيزة معرض للزهور والنباتات بمناسبة أعياد الربيع، والدعوة عامة. كمان هـ تلاقوا في قاعة الحكمة بساقية الصاوي حفل موسيقي لفرقة "النفيخة"، وسعر التذكرة 20 جنيه.

أما احتفال الأوبرا بالربيع مختلف، فهـ تقيم حفل غنائي للفنانة حنان ماضي على المسرح الصغير. وسعر التذكرة 50 جنيه. كمان على المسرح المكشوف في الأوبرا المصرية برضه، حفل موسيقى مصرية معاصرة تقدمها فرقة "عمدان النور". والتذاكر متاحة بشباك الحجز. وكعادة كل يوم سبت حفل التنورة بمركز إبداع وكالة الغوري، وسعر التذكرة 5 جنيه.

أما لو عاوز تتابع أحداثنا كلها اللي بـ ننشرها كل يوم على مدار الشهر، شوفوا أجندتنا.

ويك إند وشم نسيم سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
09/04/2015
-