دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل فرقة الحرافيش وعمر خيرت وليلة صوفية وسحور مع مسار إجباري - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل فرقة الحرافيش وعمر خيرت وليلة صوفية وسحور مع مسار إجباري
دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل فرقة الحرافيش وعمر خيرت وليلة صوفية وسحور مع مسار إجباري
اصدرت في: 25/06/2015

شهر رمضان بالنسبة لكثير من الناس بـ يبقى أغلبه عزومات الأهل والصحاب، شهر كريم بـ يتجمع فيه الحبايب، والوقت بـ يجري فيه بسرعة جدًا، لكن فيه ناس برضه بـ تحب تجدد وتخرج خروجات مختلفة، ودليل أحداثنا الأسبوع ده مليان حاجات مختلفة ومتميزة.

نبدأ بيوم الخميس، بحفل لثنائي العود إسلام عبد العزيز وأشرف عوض في بيت الهراوي، والدعوة عامة. كمان فيه في قاعة السينما في مركز الإبداع الفني بالقاهرة عرض مجموعة من الأفلام المستوحاة من الصوفية، والدعوة عامة. ولمحبي فنون الخط فيه في قبة الغوري معرض "المقامات الصوفية والخط العربي"، والدعوة عامة.

ولو عاوز تجدد وتشحن بأغاني مختلفة، فيه في بيت السحيمي حفل إنشاد ديني لفرقة "الحرافيش"، واللي هـ يقودها الفنان عماد عبد العزيز، والدعوة عامة. ولو أنت صاحب أذن موسيقية جرب تروح حفل غناء شعبي ومواويل تقدمه الفنانة جمالات شيحة في قاعة الحكمة في ساقية الصاوي، وسعر التذكرة 30 جنيه لغير أعضاء الساقية و25 جنيه للأعضاء.

كمان لمحبي المسرحيات فيه في مركز طلعت حرب الثقافي عرض لمسرحية بعنوان "اللعبة الشقية"، وذلك بالتعاون مع البيت الفني للمسرح، والدعوة عامة.

وننتقل ليوم الجمعة وحفل إنشاد ديني يضم المنشدين الفائزين في مهرجان "العد التنازلي" في الساقية قبل رمضان في قاعة الكلمة بساقية الصاوي، والدعوة عامة.

كمان فيه في الربع بشارع المعز ليلة صوفية فيها إنشاد ديني، ورقصة المولوية وحلقة ذكر جماعي، وسعر التذكرة 25 جنيه. كمان في مركز المصطبة للموسيقى الشعبية ليلة صوفية خاصة ممزوجة بزار أبو الغيط المميز في جو روحاني في مسرح الضمة للفنون، وسعر التذكرة 30 جنيه عند الباب، وعند الحجز المسبق 20 جنيه. ولعشاق الفن الراقي، فيه حفل للموسيقار الكبير عمر خيرت في دار الأوبرا المصرية على المسرح الكبير. وكعادة كل يوم جمعة، وعرض الأراجوز وخيال الظل في مركز إبداع بيت السحيمي، والدعوة عامة.

ونختم بيوم السبت وندوة بعنوان "ما لا يسع المسلم جهله" تتحدث عن أساسيات الدين في قاعة الكلمة بساقية الصاوي، بالتعاون مع مدرسة شيخ العامود، ويقدمها الشيخ أحمد الدمنهوري، والدعوة عامة. كمان فيه في الحرم اليوناني بوسط البلد مهرجان غنائي بعنوان "حيّ"، ويستضيف ضمن فعالياته حفل للفنانة المغربية نبيلة معن، وسعر التذكرة 40 جنيه.

أما لو عاوز تتسحر سحور مختلف فيه في تياترو المعادي سحور يشارك فيه فريق مسار إجباري بلقاء مفتوح مع الجمهور. ونختم كالعادة بحفل التنورة في مركز إبداع وكالة الغوري، وسعر التذكرة 5 جنيه.

لو عاوز تعرف أكثر عن الأحداث اللي بـ ننشرها كل يوم على مدار الشهر تابع أجندتنا.

ويك إند سعيد.. ورمضان كريم!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
25/06/2015
-