دليل أحداث نهاية الاسبوع: مسرحية ليلة من ألف ليلة وحفل غالية بن علي وحنان ماضي - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الاسبوع: مسرحية ليلة من ألف ليلة وحفل غالية بن علي وحنان ماضي
دليل أحداث نهاية الاسبوع: مسرحية ليلة من ألف ليلة وحفل غالية بن علي وحنان ماضي
اصدرت في: 20/08/2015

كعادتنا كل أسبوع بـ ننزل لكم أفضل الأحداث اللي ممكن تخلي الويك إند بتاعكم سعيد ومختلف، كلها أحداث ثقافية هدفها أنكم تستمتعوا بوقتكم وتكتسبوا خبرة جديدة ممتعة ومفيدة.

نبدأ بيوم الخميس، بعد طول انتظار من رمضان العرض مسرحي "ليلة من ألف ليلة" وصل وفتح أبوابه للجمهور في المسرح القومي، وده من بطولة الفنان الكبير يحيي الفخراني والمطرب الشاب محمد محسن والفنانة هبة مجدي، أما الإخراج فهو لمحسن حلمي. وأسعار التذاكر 100، 75، 50، 30، 20 جنيه.

كمان فيه في مركز الربع حفلين لفرقة "مشروع مصري"، واللي بـ تمزج بين أكثر من مدرسة موسيقية مع الحفاظ على الطابع المصري. وسعر التذكرة 50 جنيه، ولمحبي الفن الصوفي في مركز المصطبة للموسيقى الشعبية ليلة صوفية خاصة ممزوجة بزار أبو الغيط المميز في جو روحاني في مسرح الضمة للفنون، وسعر تذكرة حضور الحفل 30 جنيه عند الباب، أما لو حجزت بدري 20 جنيه.

لكن لو عاوز تستمتع بليلة من الشعر والموسيقى بس روح ساقية الصاوي في قاعة النهر فيه حفل "شعر ومغنى". وسعر التذكرة 15 جنيه، أما لو نفسك تشوف فيلم فلسطيني مختلف، فيه في سيماتك مجموعة من الأفلام العربية المستقلة اللي من اختيار الناقد السينمائي التونسي إقبال ذليلة. والنهارده هـ يعرضوا الفيلم الخامس بعنوان "عطش" لتوفيق أبو وائل. والدعوة عامة.

وننتقل ليوم الجمعة، ومهرجان الصيف الدولي الثالث عشر بمركز الفنون في مكتبة الإسكندرية، اللي هـ يعمل حفل للفنانة حنان ماضي على المسرح المكشوف، وسعر التذكرة 50 جنيه، كمان فيه في قاعة الحكمة بساقية الصاوي حفل موسيقي لفرقة "ذكرياتي" بقيادة الفنان رامي أبو الفتوح. وسعر التذكرة 25 جنيه.

ولمحبي معارض الفن التشكيلي فيه في قاعة النيل للفنون مجموعة من الأعمال الفنية باسم معرض "مجموعة صيف" اللي عُرضت في الموسم اللي فات لمجموعة مختلفة من الفنانين. والدعوة عامة. وكعادة كل يوم جمعة، وعرض الأراجوز وخيال الظل في مركز إبداع بيت السحيمي، والدعوة عامة.

ونختم بيوم السبت، ومهرجان قلعة صلاح الدين للموسيقى والغناء، اللي مستضيف حفل للفنانة نادية مصطفى على مسرح "المحكى 2"، والحفل مجاني وسعر تذكرة دخول القلعة 5 جنيه. أما مفاجأة الويك إند دي هـ تلاقوها في قاعة النهر في ساقية الصاوي وهي الحفل الموسيقي للفنانة غالية بن علي. وأسعار التذاكر 80 جنيه للجلوس، و60 جنيه للوقوف.

وفي الساقية برضه في قاعة الكلمة فيه أمسية شعرية موسيقية بعنوان "يا ساكنة جوانا"، هـ يبقى معاهم تخت شرقي. وسعر التذكرة 10 جنيه، ونختم كالعادة بحفل التنورة في مركز إبداع وكالة الغوري، وسعر التذكرة 5 جنيه.

لو عاوزين تعرفوا أكثر عن أحداثنا اللي بـ ننشرها كل يوم على مدار الشهر، تابعوا أجندتنا.

ويك إند سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
20/08/2015
-