دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل الأخوة أبو شعر ومكتوب والمولوية المصرية ومعرض 8 أيام في الهند - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل الأخوة أبو شعر ومكتوب والمولوية المصرية ومعرض 8 أيام في الهند
دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل الأخوة أبو شعر ومكتوب والمولوية المصرية ومعرض 8 أيام في الهند
اصدرت في: 21/01/2016

كعادتنا كل ويك إند بـ نحب نوفر لكم كل الأحداث اللي تساعدكم تقضوا وقت سعيد ومبهج، ما يبقاش مجرد ويك إند عادى، لا تبقى تجربة مختلفة، شوفتم فيها حاجة جديدة عليكم، أو بـ تحبوها، وده اللي بـ نحاول نوفره في دليلنا.

نبدأ بيوم الخميس وحفل موسيقي لفرقة "زي زمان" في بيت السناري، واللي هـ تقدم مجموعة من المؤلفات الشرقية للفنان أحمد حسن، والدعوة عامة. ولمحبي الأفلام المختلفة هـ تلاقوا في المعهد الفرنسي بالمنيرة عرض لمجموعة من الأفلام الفرانكفونية، تحت عنوان "أسبوع الفيلم الفرنسي" وآخر فيلم لهم هو "جنة عدن" - لميا هانسن-لاف، والدعوة عامة.

ولعشاق الفن الراقي ما تفوتوش في "الكتبجية" في المعادي معرض فني بعنوان "من وحي سيوة" للفنانة منى غريب، والدعوة عامة. كمان فيه بدار الأوبرا المصرية على المسرح الصغير حفل للفنان يحيى خليل بمصاحبة فرقته، وسعر التذكرة 50 جنيه. أما لو عاوزين تغيروا مودكم هـ تلاقوا في قاعة النهر بساقية الصاوي حفل ستاند أب كوميدي هـ يقدمه علي قنديل مع "الكتيبة"، وسعر التذكرة 40 جنيه.

وننتقل ليوم الجمعة وحفل موسيقي لفرقة "الإخوة أبو شعر" في ساقية عبد المنعم الصاوي، واللي بـ تقدم مجموعة من الأناشيد الدينية، وسعر التذكرة 30 جنيه لغير الأعضاء بساقية الصاوي و25 جنيه للأعضاء، كمان فيه بدار الأوبرا المصرية على المسرح الصغير حفل ريسيتال عود للثنائي غسان اليوسف ودينا عبد الحميد، وسعر التذكرة 25 جنيه.

أما لو عاوز تجرب حاجة مختلفة خالص قضي يومك مع فعاليات مبادرة "اقضي يومك في الخليفة"، ودي مبادرة للتوعية ببرنامج الترميمات الشامل اللي هـ تخضع له المنطقة الأثرية الشهيرة، كمان الفعاليات فيها عروض فنية وحفلات موسيقية. وكعادة كل يوم جمعة وعرض الأراجوز وخيال الظل في مركز إبداع بيت السحيمي، والدعوة عامة.

ونختم بيوم السبت وحفل موسيقي هـ تقدمه فرقة "مكتوب" في رووم آرت سبيس، وهو مشروع موسيقي بـ يقدم مجموعة من المؤلفات الأصلية المميزة بـ تنوع الخلفيات الموسيقية لأفراد المشروع، وسعر التذكرة 50 جنيه. كمان فيه بساقية الصاوي على مسرح قاعة النهر حفل للمولوية المصرية بقيادة الفنان الصوفي عامر التوني، وسعر التذكرة 35 جنيه.

أما لو عاوزين تشوفوا الهند بعيون مختلفة، روحوا ذا شلتر فيه معرض تصوير فوتوغرافي للفنان عمر هيكل بعنوان "8 أيام في الهند"، والدعوة عامة. وكعادة كل يوم سبت، نختم بحفل التنورة في مركز إبداع وكالة الغوري وسعر التذكرة 5 جنيه.

لو عاوزين تعرفوا أكثر عن الأحداث اللي بـ ننشرها كل يوم على مدار الشهر تابعوا أجندتنا.

ويك إند سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
21/01/2016
-