قواعد الفرجة على أفلام الرعب في سينمات القاهرة - أفلام Feature - كايرو 360
 







قواعد الفرجة على أفلام الرعب في سينمات القاهرة
قواعد الفرجة على أفلام الرعب في سينمات القاهرة
اصدرت في: 30/11/2016

الموضوع ده إهداء بشكل عام لمحبي الفرجة على أفلام الرعب في السينمات فى مصر، وبشكل خاص لمجموعة من المشاهدين حابين نتكلم عنهم بتفصيل أكتر، الناس اللي بيحصل لهم اختفاء قسري في الإستراحة ومش بنشوفهم تاني في قاعة العرض، تقريبًا بيهربوا من تكملة فيلم الرعب وأعصابهم مش بتستحمل، والمقال ده إهداء للبنت اللي كانت قاعدة جنب محرر كايرو 360 وهو بيتفرج على فيلم رعب، واللي أعطت ضهرها للشاشة وقعدت على ركبها على الأرض ودفنت وشها في الكرسي علشان ما تشوفش الأحداث! من الأخر الموضوع ده إهداء للناس اللي بيتحول عندها مشاهدة فيلم الرعب من تسلية لعذاب حقيقي، هنقول لكم إزاي تستمتعوا بلذة الرعب وتنسوا أعراضه الجانبية.

 

بلاش تاخدوا أطفال الفيلم

نناشدكم بأسمى معاني الرحمة أنكم ما تاخدوش أطفال معاكم في أفلام الرعب، علشان هيقضوا الحفلة كلها عياط وهيبوظوا علينا الفيلم، بالإضافة إلى أنهم ممكن يبوظوا مرتبة السرير بالليل لما تهاجمهم كوابيس الأفلام اللي دخلوها معاكم. بعض الأطفال لازم يتم إستثناءها من القاعدة دي، ومنهم الطفل اللي راقبه محرر كايرو 360 بيضحك بشغف أثناء فيلم The Cabin in the Woods واللي جعل محررنا خايف من الطفل أكتر من خوفه من الفيلم!

 

امنعوا الفشار

لو مش حامل وبتتوحمي على الفيشار وخايفة البيبي يطلع له (فشارة) في وشه، ولو ماعندكيش الحالة دي يبقى من المستحسن حضرتك بلاش تاخدي فشار معاكي أثناء مشاهدة فيلم رعب، علشان مع كل مشهد مرعب في الفيلم حضرتك هتمارسي هوايتك المفضلة في النط من على الكرسي، والفشار هيغرق الناس اللي قدامك ووراكي.. كمان يستحسن تربطي نفسك في الكرسي علشان ساعات النطة اللي بتعمليها بتكون مرعبة للناس اللي في السينما أكتر من المشهد نفسه!

 

اثبت مكانك

لو مافيش حالة طارئة جدًا تستدعي أنك تقوم من مكانك وتغادر القاعة، ولو مافيش حريقة في البيت أو أسهمك في البورصة ما نزلتش بنسبة 90%.. لو سمحت بلاش تقوم من مكانك أثناء مشاهدة فيلم رعب، علشان أكتر حاجة مرعبة لواحد أعصابه كلها مشدودة مع الأحداث هي أنك تحتك بيه وأنت قايم من مكانك، حالات الهلع اللي شوفناها نتيجة المواقف دي كانت مرعبة أكتر من فيلم الرعب نفسه، ومحرجة لأبطالها جدًا.

 

الحبيبة يمتنعون

زي ما اتكلمنا عن الأطفال نحب نتكلم عن الناس المقبلة على حياة عاطفية سعيدة، وفاكرين أن تجربة مشاهدة فيلم رعب مع بعض ممكن تزود من قُربهم من بعض في العلاقة، أبسليوتلي، كل اللي هيحصل أنكم ممكن تشوفوا ردود أفعال ما كنتوش تتوقعوها من بعض، زي أن حبيبتك تشوفك وأنت بتصرخ بشكل لا إرادي مثلًا، أو أنك تبقى قاعد في أمان الله تلاقي إيد حبيبتك نزلت على وشك بالتزامن مع مشهد رعب، ما نعتقدش أن الحركة الأخيرة دي ممكن تبقى لا إرادية هي كمان.. شوف بس أنت زعلتها في إيه قبل الفيلم!

 

بلاش تعيش الفيلم

أخر نصايحنا ليكم.. بلاش تعيشوا جو الأحداث بعد ما يخلص الفيلم، بلاش تخلوا اللي شوفتوه في الفيلم يأثر على سلوككم في الشغل أو البيت، وبلاش تفكروا كتير في أحداث أفلام الرعب اللي شوفتوها، علشان ده ممكن يأثر على قدرتكم على التخيل، ويخليكم تشوفوا أو تسمعوا حاجات مش بتحصل، افتكروا دايمًا أنكم بتتفرجوا على فيلم عادي زي أي فيلم تاني، وافتكروا أن الـ.... معلش إحنا مضطرين نقفل المقال على كده علشان سامعين صوت فى الـ Meetings Room رغم أن مافيش حد هناك!

مزيد من الصور
  • قواعد الفرجة على أفلام الرعب في سينمات القاهرة
  • قواعد الفرجة على أفلام الرعب في سينمات القاهرة
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
محمد حمدي
حرر بواسطة:
محمد حمدي
تاريخ النشر:
30/11/2016
كائن سكندرى الهوى والاتجاه، يتغذى عقليًا على الكتب والأفلام، يتكاثر فى مواطن التظاهرات، يتغلب على الروتين بالسفر والكتابة، يبحث عن بنت الحلال، يقدس الحياة الزوجية، يشارك فى الأثاث، يحفظ بعيدًا عن متناول الأطفال.