تقريبًا مافيش حد فينا مايعرفش قصة (أليس) البنت الجميلة اللي بتدخل أرض سحرية وبتتجول فيها، وبتتعرف على أصدقاء خارقين للعادة، والحقيقة أن الموضوع بدأ برواية كتبها تشارلز دودجسون باسم مستعار هو لويس كارول سنة 1865، وسبب أنه كتب الرواية باسم مستعار كان خوفه من معرفة الناس أن مدرس الرياضيات المحترم المهذب بيكتب روايات للأطفال! وماكانش يعرف أن روايته هتكون واحدة من أشهر الروايات في التاريخ وهيتم ترجمتها لحوالى 80 لغة!

نرجع للفيلم اللي أخرجه جيمس بوبين، ومن تأليف ليندا ولفيرتون، ومن بطولة جوني ديب، ميا واسيكوسكا، هيلينا بونهام، بنشوف مغامرة جديدة بتبدأ في العالم الواقعي من خلال أليس اللي بتقدر تقود سفينة ضخمة للخروج من إعصار وظروف طقس سيئة جدًا، ثم بعد كده بنعرف ظروف حياتها الصعبة واضطرار والدتها للتخلي عن سفن والدها وتجارته، لكن كل ده بننساه بسرعة لما بنشارك أليس رحلة عجيبة تانية لما بتدخل لبلاد العجائب من خلال المراية الموجودة في إحدى غرف القصر اللي هي عايشة فيه!

أول وأهم حاجه لازم نتكلم عنها ونعطيها حقها هي الديكورات المتميزة والرائعة واللي نقلتنا لعالم ساحر من الجمال والخيال اللي مافيش أي شيء ممكن يوقفه، الحقيقة أن الديكورات في الفيلم كانت عامل من عوامل البطولة لا يمكن نسيانه أو عدم الحديث عنه أبدًا، أما الموسيقى التصويرية فتناغمت مع الديكور وجاء معاهم المؤثرات الخاصة والخدع علشان يخلقوا لنا حالة مبهرة للعين وشاغلة للعقل على أعلى مستوى من مستويات الإبهار والتسلية.

بالنسبة للأداء التمثيلي بنشوف جوني ديب في دور جديد عليه تمامًا وقدر يأديه بشكل متميز جدًا، والحقيقة أن ديب من الفنانين المشهور عنهم قدرتهم على تقمص أي شخصية بيأدوها من الداخل والخارج بشكل متميز جدًا، والحقيقة أن ديب قدر يثبت في الفيلم ده أن دي حقيقة مش مجرد دعاية لأسلوبه المتميز في الأداء، أما ميا واسيكوسكا واللي عرفنا أنها بتلعب باليه قبل ما تدخل أي دور علشان تحس بالاسترخاء، وأنها من أصول أسترالية وكانت في الأساس لاعبة باليه قبل ما تمنعها الإصابة عن استكمال مشوارها، ميا أداءها كان باهت شوية، على الرغم من بعض لحظات التألق التمثيلي لها ومجهودها الواضح.. لكن كان في أحسن من كده كنا نتوقعه.

الميزة في Alice Through the Looking Glass أنه مش بس يصلح للمشاهدة للصغار.. الكبار كمان هيجدوا فيه متعة كبيرة وترسيخ لكثير من القيم العائلية وقيم الوقوف مع الصديق وقت الشدة، وكلها أمور إحنا محتاجين نشوفها ونتعلمها أكثر.

 

Alice through the Looking Glass فيلم جيد بنرشحه للمشاهدة لكل شخص عنده خيال واسع وبال رايق وقدرة على الخيال والمرح.