الحقيقة أننا فى كايرو 360 وصلنا لاستنتاج كويس، لو القائمين على الأفلام فى مصر عاوزين يقدموا أفلام تجارية بـ تناقش الأوضاع السياسية فى البلد قبل أو بعد 25 يناير يستحسن أنهم يقدموا عمل أكثر من رائع، مش هـ نقبل بجودة أقل من 200%، ليه؟ لأن الأحداث دى إحنا عيشناها بنفسنا، ويمكن كثير من المشاهدين شاركوا بنفسهم فى صناعة الحدث ومتابعته من خلال الفيسبوك وتويتر، بالتالى لما تخش السينما علشان تشوف فيلم بـ يناقش أوضاع أنت بنفسك كنت شريك فيها، مش هـ تقبل بجودة أقل من كده، على عكس لو كنا بـ نتفرج على فيلم عن الملكية مثلاً أو عصر عبد الناصر أو السادات.

الفيلم اللى أخرجه وألفه حازم متولي وشاركه أشرف نار كمساعد مخرج بـ يحكى على مدار ساعه ونصف تقريبًا التغيرات السياسية اللى حصلت فى مصر على مدار السنتين الأخيرتين مع التركيز على أحداث ثورة يناير بشكل أساسى لدرجة أننا بـ نشوف كثير من المقاطع المسجلة للأحداث الأشهر فى الثورة.

أحمد عزمى فنان موهوب، دى حقيقة إحنا نعرفها عنه من أيام مشاركاته الأولى فى أفلام زي "الأبواب المغلقة" أو حتى مشاركته التليفزيونية فى بعض المسلسلات يمكن على رأسها مسلسل "يتربى فى عزو" مع النجم يحيى الفخرانى، قد يكون جسمه كسب بعض الوزن الزائد فى "بعد الطوفان" لكن تظل ملامحه وأسلوبه التمثيلى قادر على التكيف مع أى دور بـ يتحط فيه.

هبة مجدى.. الحقيقة أننا كنا من وقت قريب حاطين آمال كبيرة عليها، أيام ما كانت وجه جديد جميل وموهوب، لكن مع الوقت هبة بـ تثبت لنا فى كل اختيار فنى بعد الآخر أن فكرتنا ما كانتش صح، هبة بـ تمثل بأسلوب واحد وطريقة واحدة مش بـ تتغير مهما تغير العمل الموكل لها، بالتالى طوال الوقت بـ نحس أننا بـ نشوف هبة مجدى شخصيًا، مش الشخصية اللى هى بـ تقوم بتجسيدها.

الموسيقى التصويرية والديكورات كان لهم أثر كبير فى نجاح الفيلم من وجهة نظرنا، على الرغم من بعض العيوب أو السقطات فى بعض المشاهد، كمان زوايا التصوير وأسلوب الإخراج على الرغم من بعض الديفوهات البسيطة لكن قدرت تشدنا فى النهاية، إلا أن المونتاج ما كانش بالقوة اللى كنا متخيلينها، وكنا نتوقع مجهود وأداء أكثر من كده فى النقطة دى، ويمكن العيوب دى خلتنا نبعد عن فكرة إعطاء الفيلم تصنيف أكثر من 3 نجوم.

"وبعد الطوفان" فيلم ممتاز، لكن لولا تعرضه لموضوع أصبح مستهلك مؤخرًا فى كثير من الأفلام، ناهيك عن مشاركتنا الشخصية فى صناعة الأحداث اللى بـ يتعرض لها، لولا كده كان ممكن يكون له نصيب أكبر معانا.