نور أرناؤوط: تتحدث عن صناعة الأفلام في مصر، التناقض الفكري في المجتمع العربي وفيلمها الجديد - أفلام Feature - كايرو 360
 







نور أرناؤوط: تتحدث عن صناعة الأفلام في مصر، التناقض الفكري في المجتمع العربي وفيلمها الجديد
نور أرناؤوط: تتحدث عن صناعة الأفلام في مصر، التناقض الفكري في المجتمع العربي وفيلمها الجديد
اصدرت في: 19/01/2015

في الوقت الحالي، واحد من أهم الأفلام اللي ممكن تخرج من وطننا العربي السنة الدي بـ يتصور في القاهرة. فيلم "Marriage Impossible" للمخرجة نور هلال أرناؤوط اللي بـ يجمع فنانين كبار من مصر بمشاركة آخرين من الولايات المتحدة الأمريكية، بـ يتناول موضوع شائك جدًا وهو زواج أفراد من جنسيات وأديان مختلفة في الوطن العربي.

في حوارها مع كايرو 360، المخرجة الكويتية الأصل والسورية النشأة عبرت عن حماسها للانتقال من صناعة الأفلام القصيرة للأفلام الروائية الطويلة، واللي تعتبر تجربة مختلفة وجديدة عليها فعلى حد قولها: "بالنسبة لي، صناعة فيلم طويل شيء مختلف تمامًا."

نور أرناؤوط، اللي قدرت أنها تصنع لنفسها اسم بفيلمين متميزين "Never, Never Talk to Strangers" و"Dancing in Fumes"، عارفة أن الدخول لعالم الأفلام الطويلة هـ يخليها تواجه تحديات جديدة.


"مع الأفلام الروائية الطويلة، لازم تعرف إزاي تتواصل مع الجمهور؛ لأنهم بـ يحضروا الفيلم، وبـ يدفعوا ثمن التذكرة علشان يقضوا ساعتين من وقتهم، لازم تعرف إزاي تقدم فكرتك بطريقة ترفيهية ومسلية. مهما كانت فكرتك ورسالتك اللي بـ تقدمها مهمة لازم تقدمها بطريقة تفكير المشاهد، ده غير ميزانية الفيلم والجانب الاقتصادي والربح، إلخ..."

نور أرناؤوط مرحبة بكل التحديات دي بإيجابية: "سلبيات الخطوة الجديدة تحدي لي. أنا فعلًا متحمسة للعمل الجديد، واللي بقالي زمن بـ اشتغل عليه. نوع جديد من الأفلام يعني مكان جديد للاستكشاف وجمهور جديد للتواصل معه."

موضوع فيلم "Marriage Impossible" مش غريب على مصر، لكنه بدأ في الطفو على السطح مع كل الظروف الاقتصادية والسياسية اللي اضطربت في الأربع سنين اللي مروا. "أنا لاحظت الموضوع ده بنفسي؛ فكرة رفض زيجة أو علاقة لمجرد اختلاف الدين أو الجنسية. ثقافتنا مسيطر عليها مجموعة من القواعد الجامدة اللي بـ تفرض قيودها على الإنسان وحياته. الواحد بـ يعيش حياة واحدة، فلازم يختار هو هـ يعيشها مع مين... وده بالضبط هو اللي بـ أعبر عنه في الفيلم."

وعن ردود الأفعال اللي ممكن يثيرها موضوع الفيلم: "عندي أمل أن الفيلم يغير مفاهيم مغلوطة عن الحب والزواج، واللي موجودة عند كثير من الناس. اختيار شريك الحياة عمره ما كان مرتبط بدين أو جنسية."

الفيلم بـ يتناول الموضوع بشكل مباشر بعكس أفلام كثير تناولته على استحياء، وهي شجاعة تحسد عليها المخرجة: "الفيلم ببساطة شديدة واقعي جدًا لأني عاوزة الجمهور يحس بالأفراد اللي بـ يواجهوا المشكلة دي."

السؤال هنا، ليه المخرجة اختارت مصر بالذات؟

"لأن مصر فيها صناعة أفلام قوية، غير أنها بـ تتميز بتنوع ثقافتها. أنا فعلًا ممكن أعيش هنا بحرية."

المخرجة عبرت عن إعجابها بخفة دم المصريين، وحكيت أنها لما زارت مصر لحضور فرح أصحابها، أبهرها التناقض الرهيب الموجود في كل حاجة، واللي في نفس الوقت متعايش مع بعضه.

"فيها حاجة شدتني، وبالذات ازدواجية التفكير."

بالنسبة لنا صناعة الأفلام في مصر كانت في السنوات الأخيرة "بعافية"، بكم رهيب من الأفلام والأعمال الدرامية المبتذلة والمسروقة من هوليوود. وده اللي خلانا نستفسر أكثر عن سبب ثقتها في مصر كأرض ثابتة لفيلمها الجديد.

"عملية صناعة الأفلام في مصر مثمرة فنيًا خاصة مع وجود عدد كبير من الممثلين الموهوبين، ولكن أغلب المنتجين بـ يحبوا أنهم يفضلوا يستعملوا الخلطة المبتذلة لأنها مضمونة من حيث العائد المادي. فيلم زي "الفيل الأزرق" مثلًا كان متوازن جدًا من الناحية الفنية والإنتاجية، وأتمنى أنه يكون بداية لعهد جديد في صناعة الأفلام في مصر."

كونها امرأة عربية، نور أرناؤوط أكيد بـ تواجه صعوبات كثير لتحقيق ذاتها. وبالرغم من أنها ما قالتش كثير عن فيلمها الجديد، إلا أننا نقدر نتوقع أن الفيلم، واللي هـ يعرض بالتوازي في الولايات المتحدة، هـ يكون علامة مميزة في عالم صناعة الأفلام في العالم العربي. سألناها عن النصيحة اللي ممكن توجهها لصناع الأفلام في المنطقة العربية، ردت بسرعة: "استغلوا الأمراض والتناقضات الموجودة في عالمنا العربي، ما تتقيدوش بالصح والغلط... اعملوا حاجة غير مصطنعة، لها معنى ومختلفة عن السائد."

تابعوا تغطية كايرو 360 الحصرية لفيلم "Marriage Impossible".

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
19/01/2015
-