من أجمل الحاجات اللى بـ يطرحها الفيلم، هى قدرته على طرح سؤال أو استنتاج معين، والسير على خطى الاستنتاج أو الاحتمال ده للنهاية، الأسلوب ده مش جديد على الفن بشكل عام والسينما بشكل خاص، بـ نشوف أفلام كثير بـ تبدأ باحتمال زي: "ماذا لو انتصر الألمان فى الحرب العالمية الثانية") على سبيل المثال)، ويبدأ الفيلم أو العمل فى الاستمرار من عند النقطة دي ويشوف إيه اللى هـ يحصل.. يمكن أقرب مثال على الموضوع ده فيلمInglorious Bustards واللى بـ يطرح احتمال قتل هتلر فى أحد العمليات الخاصة قبل نهاية الحرب العالمية.

نرجع للفيلم بتاعنا اللى من إخراج بيتر سون وبطولة جودي جرير ونيل باتريك هاريس وبيل هادير وجون ليثجو بـ نشوف قصة عن كوكب الأرض فى حالة عدم اصطدام النيزك اللى قضى على الديناصورات كلها.. يا ترى العالم كان هـ يبقى شكله إزاي لو كان النيزك اللى أدى لانقراض الديناصورات مر مرور الكرام بجوار الأرض؟! الفيلم بـ يعرض إزاي تطورت الديناصورات وبدأت فى الزراعة وتربية الثيران، بـ ننتقل بعد كده لصداقة غريبة بـ تنشأ بين إنسان وبين ديناصور من فصيلة أباتسورس والمغامرات المذهلة اللى بـ يخوضها الثنائي على مدار أحداث الفيلم.

بما أننا بـ نتكلم عن بيكسار لازم نقول أن المستوى التقني اللى ظهر به الفيلم كان أروع من الخيال، بداية من الرسومات الدقيقة واللى بـ يتم مراعاة أفضل عناصر الجودة فيها والاهتمام بأدق التفاصيل، ونهاية بالتحريك الانسيابي للشخصيات واللى تم على أعلى مستوى.. وده المتوقع من إنتاجات بيكسار بشكل عام.

نقطة ضعف الفيلم بـ تكمن فى بعض الملل اللى تسرب لنفسنا خصوصًا فى منتصف الأحداث، وإحساسنا أن مافيش نقاط قوية فى السيناريو بـ يعتمد عليها الفيلم للوصول لهدفه النهائي.

على الرغم من ضعف السيناريو إلا أن الموسيقى التصويرية كانت قوية ومتميزة، حالمة ومحلقة فى الخيال فى بعض المشاهد.. وسريعة جدًا فى مشاهد ثانية، لكن فى كل الأحوال الموسيقى كانت متناسبة بشدة مع أحداث الفيلم.

The Good Dinosaur من نوعية الأفلام اللى الكلام عنها قليل.. لكن مشاهدتها فى السينما هـ تكون تجربة كويسة للأطفال وبعض الكبار اللى عاوزين يفصلوا دماغهم من أي حاجة ثانية لمدة حوالى ساعتين.