أوسانا: منتجع الصحة واللياقة وأقصى درجات الراحة في المعادي - صحة ولياقة Feature - كايرو 360
 







أوسانا: منتجع الصحة واللياقة وأقصى درجات الراحة في المعادي
أوسانا: منتجع الصحة واللياقة وأقصى درجات الراحة في المعادي
اصدرت في: 10/07/2016

شوفنا خلال السنين الأخيرة أهل القاهرة بيتبعوا مفهوم جديد للحياة الصحية، يعني مثلًا أجهزة الجري تغيرت لمفارش يوجا وملابس التمرين التقليدية تحولت لبنطلونات leggings مريحة وغنية بالألوان المبهجة. المختصر المفيد، أهل القاهرة فهموا أن الحياة الصحية مش مجرد نظام دايت وشوية تمشية – وقدرنا إننا نفهم أن في طرق بديلة كان من الصعب نوصل لها في مصر.

الثقافة دي انتشرت بشكل أكبر مع زيادة عدد مراكز اللياقة، ومعانا النهارده واحد من أجدد الإضافات في عالم الصحة واللياقة اللي قدر يعمل ضجة في المعادي.

مركز أوسانا ويلنس سنتر تحت إشراف ستيف دوبل ونينا سراج وسميه هولديك قدر يثبت نفسه ويقدم أوراق اعتماده للجمهور، والمميز هناك إنه بيأسس لفكرة مهمة وهي إن التمرين مش مجرد "وقت لطيف" بنقضيه وخلاص، لكن الموضوع هو التزام مستمر ورغبة من الناس إنهم يحسنوا أسلوب حياتهم.

المركز موجود في منطقة سرايات المعادي الرائعة، وأول لما تدخل من باب أوسانا البنفسجي مش هتقدر تقاوم انبهارك من الهدوء وأجواء المكان المميزة.

أوسانا بيقدم مجموعة متنوعة من التمارين المهمة للجسم والعقل، مع عدد من الحصص وورش العمل لكل أفراد العائلة، وكمان مجموعة كبيرة من التمارين الصحية وحصص بدون أحذية منها حصص يوجا – هاتا فلو يوجا، أكرو يوجا، فينياسا، بريناتال – وبيلاتس وتاي تشي وإيقاع ورقص وغيرهم.

فكرة أوسانا بدأت لما المصور المعروف ستيف دوبل وزوجته نينا سراج وسميه هولديك حلموا بتقديم مركز لياقة يحقق احتياجات كل أفراد الأسرة.

وقال ستيف في بداية كلامه معانا "أوسانا يعتبر واحة من الهدوء وسط الدوشة والزحمة اللي بنعيشهم في القاهرة. مكان تقدر تحس فيه بالراحة والهدوء وتجتمع مع أصحابك. مكان تقعد فيه مع عائلتك وتقضي وقت مع الناس اللي يهموك وتلاقي فيه كل حاجة من الأكل للعلاجات الصحية لحصص اليوجا والبيلاتس".

المركز محاط بجنينة جميلة مجهزة بمنطقة ألعاب أطفال كبيرة وقعدات حواليها ورد جميل. يمكن أكثر حاجة عجبتنا في أوسانا في المنطقة الآوت دوور هي الستوديو الخشبي اللي بينظموا فيه حصص اليوجا.

مركز أوسانا عبارة عن فيلا من 3 أدوار مقسومين لأقسام بيعملوا فيها الحصص وجلسات الطب البديل. جنب الاستقبال هتلاقي غرفة أطفال كبيرة مجهزة بكتب ومنطقة ألعاب صغيرة وكمان مخصصين مكان لتنظيم ورش عمل للأطفال.

بعدها تكلم ستيف معانا عن طموحه لأوسانا وقال "بصفتي من عشاق اليوجا، بتواجهني مشكلة إن بعد التمرين مفيش مكان أقدر استريح فيه واتكلم مع الناس. عندنا مشكلة ثانية بتواجهنا في القاهرة وهي نقص أماكن اللعب للأطفال على عكس أوروبا المليانة حدائق في كل مكان".

كافيه wholefood أوسانا موجود في الدور الأرضي، وتقدر تستمع فيه بماكياتو لذيذ، وكمان الكافيه بيقدم غداء يومي مختلف، ووقت زيارتنا كانوا عاملين شوربة عدس بالفلفل المشوي والجبن الشيدر، مع شوربة خضار وبروكولي وطحينة.

وكمل ستيف كلامه وقال "فكرة الكافيه عندنا بسيطة جدًا. هتلاقي فيه الحاجات اللي بتشوفها في أي مدينة أوروبية صغيرة –ممكن نقول عليه كافيه بيقدم أكل صحي بأقل كمية زيت وأقل أكلات مصنعة مع استخدام أكلات موسمية وعضوية. الكلام ده بيقدم لأجسامنا طريقة أكل صحية تساعد على تحسين الصحة العامة. لازم كلنا نحافظ على عقولنا وأجسامنا ونركز كويس على الأكل اللي بيدخل لهم".

أوسانا ملتزمين بشعارهم وهو "العقل والجسم والرياضة" وعشان كده بيقدموا مجموعة متنوعة من العلاجات البديلة من التمارين الرياضية زي craniosacral therapy ومساج القدم reflexology وعلاج العظام osteopathy والعلاج بالإبر الصينية acupuncture، وكمان العلاج بالطاقة اللي يشمل العلاج بالكريستال crystal healing وعلم الأرقام numerology والريكي reiki وأنواع مساج مختلفة تشمل مساج عطري وشياتسو shiatsu وتشي ناي تسانجchi nei tsang ، أما خدمات ما قبل وبعد الولادة فبرضه متاحة، وهنا ييجي الدور على سميه وخبرتها الكبيرة.

تكلمنا مع سميه اللي قالت "إحنا بنحاول نعمل مجتمع صحي من كل أفراد الأسرة بمختلف أعمارهم، مجتمع مكون من مجموعات بتشجع بعضها زي مجموعات دعم مرضى السرطان، ومجموعات عدم القدرة على الإنجاب وغيرهم".

أوسانا بيقدم مرة شهريًا عيادات مختلفة وكمان جلسات مجانية وعلاج للناس اللي متقدرش تدفع تكلفة الجلسات. الفكرة إن فريق العمل في أوسانا عندهم خطة طويلة الأجل وهي تعريف الناس بأهمية وطرق المحافظة على صحتهم وحياتهم.

وشرحت سميه أكثر وقالت "اللي شوفناه في عالم الصحة واللياقة إن الناس بتعتبر الصحة رفاهية رغم إنهم في الحقيقة من الأساسيات. الصحة أسلوب حياة".

حصص أوسانا بدون أحذية تشمل تاي تشاي وتشي كونج وتكلفتها بتكون 100 جنيه، أما اليوجا والبيلاتس فسعر الواحدة 120 جنيه. المركز كمان بيقدم عرض للحصص اللي سعرها 100 جنيه، بحيث لو اشتركت في 10 حصص تدفع 850 جنيه - العرض ساري لمدة 6 أشهر - أو تحضر أي عدد من الحصص لمدة شهر واحدة بسعر 1100 جنيه، والناس يقدروا يروحوا ويجربوا جلسات مختلفة ويختاروا الأنسب لهم.

وقالت سميه "بنعرف من المشتركين هدفهم إيه من الحصص ولو كانوا بيشتكوا من أي مشاكل جسدية أو صحية بحيث نقدر نتعامل معاها. لو عندك مثلًا مشكلة في الظهر، ننصحك ببالإبر الصينية acupunctureوعلاج العظام osteopathy وcraniosacral therapy أو العلاج الطبيعي، أما اليوجا فتعتبر علاج هايل لمشاكل الهضم والقولون. المهم إننا نوصل في النهاية للصحة الجسدية والنفسية المناسبة".

ولما سألنا عن موضة الاهتمام بالصحة اللي بنشوفها من فترة، قال ستيف إن من الرائع دخول ناس أكثر في عالم الصحة واللياقة، بس المشكلة إن كثير منهم بيهتموا بالقوة على حساب المرونة، رغم إنهم محتاجين أكبر من مجرد القوة العضلية للحفاظ على صحتهم.

أما سمية فبتشوف إن مشكلة زي السمنة مش سببها الأكل وبس، الموضوع له جانب شعوري لازم يتعالج الأول، ولما يقدر مريض السمنة يواجه مشاكله النفسية ويمشي على نظام أكل وحياة صحية، هيقدر ينزل في الوزن بصورة طبيعية.

وأضافت سمية "أعتقد إن ناس كثيرة عارفين إن الموضوع محتاج وقت، خصوصًا لو عندك مشكلة مزمنة. الموضوع مش بيخلص بدواء سحري. العلاج محتاج وقت، وممكن يستمر لسنين. أهم حاجة في الموضوع هو الالتزام والرغبة في التحسن وإننا نفهم إن الصحة الحقيقية بتتحقق بمنظومة متكاملة".

من خطط أوسانا الفترة القادمة الاحتفال باليوم العالمي لليوجا في القاهرة مع مراكز صحية ثانية بهدف نشر ثقافة الصحة والإيجابية في كل القاهرة، وفي اليوم ده كل الستوديوهات هيعملوا يوم مجاني لممارسة اليوجا.

أوسانا كمان طول شهر رمضان عاملين أنشطة كثيرة منها جلسات استرخاء forgiveness meditation sessions أيام الثلاثاء والأربعاء ويوم خاص لليوجا وسلسلة حصص يوجا Vinyasa Flow قبل الفطار وبعدها الاستمتاع بفطار لذيذ مع ساعة من يوجا restorative yoga.

لسه حكايتنا مع أوسانا مستمرة، أصل فريق أوسانا قرروا يعملوا حديقة للتأمل حوالين الستوديو، وهي حديقة عامرة بالخضروات الأورجانيك، وهيكون فيها اجتماعات أسبوعية زي سهرة لمشاهدة فيلم ورحلات تخييم، وطبعًا هيكون في حصص إضافية زي الرقص والباركور.

وختمت نينا سراج الكلام وقالت "فكرة أوسانا قابلت ترحيب كبير من أولياء الأمور. الفكرة أصلًا بدأت لما مقدرناش نلاقي لعب آمن لأطفالنا. وفي أمهات كثيرة قابلوني وشكروني على أوسانا".

لمعلومات أكثر عن أوسانا، ممكن تتابعوا موقعهم الرسمي وصفحتهم على الفيسبوك وإنستجرام.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
نادين الشياتى
حرر بواسطة:
نادين الشياتى
تاريخ النشر:
10/07/2016
محرر مساعد فى الموقع الإنجليزي - بتحب فن المسرح، مغنية، وساعات مذيعة راديو، وبتعشق الممثلة Tina Fey.