رغم أن كثير من القاهريين عاوزين يروحوا جيم علشان يضبطوا جسمهم، بس الحماسة دى بـ تروح من عند معظمهم بعد كام شهر من الاشتراك. وعلشان كده «برو سنتر» فى مدينة نصر بـ يبذل أقصى جهده علشان أعضاءه ما يستسلموش بدرى.
يعتبر برو سنتر من أشهر المراكز الموجودة فى القاهرة، والمتخصصة فى الصحة، واللياقة، وإعادة التأهيل والعلاج الطبيعى. برو سنتر بنى اسمه من خلال فروع فى كذا مكان فى القاهرة وكمان فى أربعة نوادى رياضية.
وعلشان سمعنا من ناس كثير كلام عن برو سنتر وقد إيه هو مكان فخم، ومساحته واسعة وكمان فيه مشاهير كثير بـ يتمرنوا هناك من لاعبي الكورة لغاية مطربين وممثلين معروفين، قررنا نتحدى كسلنا ونروح على فرع مدينة نصر رغم أننا عارفين أن الموضوع هـ يبقى مكلف شوية.
المركز بـ يقدم أنواع مختلف من العضوية: فردية، ومجموعة، وشركات، وطلبة، وكبار السن، وشباب، اشتراك سنوى واشتراكات صباحية، وكل اللى فات ده مجرد أمثلة. أسعار الاشتراك مش ثابتة ودائمًا بـ تظهر عروض جديدة. الاشتراك السنوى فى فرع مدينة نصر 3000 جنيه.
الباقات الموجودة بـ تمكن الأعضاء من أنهم يستخدموا كل إمكانيات المركز زى أجهزة التمارين الرياضية المنشطة للقلب والأوعية الدموية، وحمام سباحة موجود فى الخارج، ومخصص للسيدات وقت محدد يستخدموه فيه لوحدهم، وكمان خدمات منتجع صحى متكاملة زى الساونا، وحمام البخار والجاكوزى.
كمان فيه مجموعات للياقة البدنية والرقص بـ تُقدم على شكل حصص أيروبكس، ويوجا، وفنون العلاقة الزوجية، وملاكمة وأيروبكس فى المياه ورقص شرقى. وغير كده الأعضاء يقدروا يشتركوا بأنهم يدفعوا بالحصة.
وعلشان أنت عضو، بـ تأخذ دعوات لأصحابك اللى نفسهم يجربوا الجيم ليوم واحد أو دعوات لسبعة أيام حسب نوع اشتراكك.
علشان نبدأ برنامج اللياقة بتاعنا، المدرب بدأ بتسجيل قياساتنا علشان يتابع تطورنا مع مرور الوقت. كمان أخذنا ثلاث جلسات مجانية مع مدرب خاص علشان يساعدنا فى ضبط النظام الغذائى والريجيم المناسب لنا.
الجيم مليان أجهزة متنوعة على أعلى مستوى، من أول دمبلز 2 كيلو لغاية أجهزة معقدة. معظم الأجهزة فيها شاشات تقدر تشوف عليها فيلم أو تسمع شوية مزيكا وأنت بـ تتمرن. تقدر تلاقى مدربين موجودين فى أى وقت بـ يساعدوك ويوجهوك لو فيه أى مشكلة أمامك.
كمان فيه منطقة كاملة فيها أجهزة للأطفال، مع دور كامل للسيدات مليان أجهزة كثير بس كان كئيب شوية ومحبط. ولما سألنا قالوا أن دور السيدات هـ يتجدد كله قريب.
بعد التمرين ما يخلص، الأعضاء أمامهم اختيارات ثانية بدل ما يأخذوا حمامهم ويروحوا. برو سنتر بـ يقدم اختيارات لطيفة زى أنك تريح على حمام السباحة الموجود فى الروف وتشوف حاجة على الشاشة الكبيرة، أو تأكل وجبة خفيفة صحية من الكافيتريا أو تستمتع بجلسة مساج.