بعد أسبوع متعب كله شغل وظهرنا مائل على الكمبيوتر، قررنا ولو لمرة، نبقى أنانيين تمامًا بكل ما تحمله الكلمة من معنى وندلع نفسنا بيوم سبا فى فندق سوفيتيل الجزيرة فى الزمالك. وعلشان "سو سبا – So Spa" إدارته لسه جديدة، قررنا نحجز ساعة من التدليك العطرى (690 جنيه).
الفندق والمدخل الخاص به فيهم نوع من الجمال علشان موجودين فى مكان معزول، بـ يطل مباشرة على النيل. وصلنا مع غروب الشمس، فى ميعاد طقوس الغناء بالشموع، واللى بـ تُقدم فى لوبى الفندق كل يوم بعد الغروب تعبيرًا عن الرابط بين الثقافة الفرنسية والمصرية.
بعد ما تفرجنا على عرض الموسيقى الشرقى وعزف الناى بإعجاب شديد، رحنا السلالم الدائرية اللى بـ تودى على السبا. عدينا على ممر معروض فيه مجموعة سو سبا من زيوت التدليك والعطور ومستحضرات التجميل الخاصة بـ Cinq Mond ورحب بنا عند المدخل مدير السبا بنفسه بمنتهى الاحترافية والأدب.
قبل ما نجهز للعلاجات بتاعتنا، أخذنا جولة فى السبا والمنشآت التابعة له، من بينها جيم صغير بس على أحدث طراز، وغرف العلاجات، وغرف الراحة، كل ده بـ يكمل مع الشاى وكيك خفيف بالياسمين وبراونيز شوكولاتة طرية خالية من الجلوتين، وكمان حمام السباحة؛ حمام السباحة الخارجى بمساحته الشاسعة مع النيل بـ يخلقوا منظر خرافى.
الأنوار فى السبا من الداخل معتمة والممرات محددة بأنوار لها طابع شرقي داخل زجاجات، والمزيكا مع الروائح العطرية بـ تغطى على حواسك كلها. معظم غرف العلاجات فردية ولاحظنا أن فيهم واحد ملحق به جاكوزى خاص. الغرف الزوجية برضه متاحة ويقدر فيها فردين يحصلوا على الخدمة الخاصة بهم فى نفس الوقت. سواء كنت اخترت تدليك فردى أو لفردين، بـ تأخذ مفتاح خاص بكل فرد لغرفة تغيير ملابس واللى بـ تبقى مجهزة بمجموعة كبيرة من هدايا السبا الصغيرة.
غيرنا هدومنا ولبسنا روب طرى وشبشب قبل ما نتعرف على المدلكة وأخذنا حمام قدم دافئ علشان نبدأ، بـ يكمله زيت الورد والملح وتدليك قدم مريح. بعدها مددنا على ترابيزة تدليك طرية لها ملمس حريرى وفى نفس الوقت المدلكة استخدمت زيت ليمون وبرتقال دافئ رائحته منعشة وبمنتهى الهدوء دلكت كل جزء.
بعد حالة الصفاء العقلى، ببطء نزلنا على حمام السباحة الممتع اللى درجة حرارته 40 درجة وكملنا الاسترخاء مع نفاثات المياه والمنظر الممتع للنيل وحمام السباحة. الباقة شاملة استخدام غرفة البخار، بس خوفًا أننا نفضل قاعدين على طول، قررنا نوفره ليوم ثانى.
لما تفرجنا على مجموعة مستحضرات Cinq Mondes الموجودة فى منطقة الاستقبال، اشترينا مرطب للبشرة Onguent de Jeunesse Aux 7 Plantes Chinoises (سعره من 678: 847.53 جنيه على حسب نوع البشرة)، ودى تركيبة عضوية ضد أعراض كبر السن مستوحاة من طرق تجميل صينية. مقشر للبشرة برضه مأخوذ من جزر بالى اسمه 'Exfoliant Graines et Fleurs (470.04 كان برضه على قائمة مشترياتنا. بـ يحسسك بنعومة وانتعاش بشرة مش عادية ورغم أن سعره غالى، بس دى منتجات لها جودة عالية مناسبة للتدليل فى المناسبات المهمة أو كهدية.
أكيد هـ نرجع مرة ثانية علشان نستمتع بالترف الزيادة الموجود هناك، خصوصًا لما مسئولة التجميل عندهم ترجع فى خلال الأسبوعين القادمين علشان تتعامل مع احتياجاتنا من إزالة الشعر بالشمع والمانيكير والباديكير.