فروع "تايتنز - Titans" في القاهرة اللى عمالة تفتح فى كل مكان غيرت من مفهوم التدريب وأصبح من الصعب أنكم تتجنبوه، أكبر فروعهم موجود في أسفل مبنى كبير مميز في التجمع الخامس بالقاهرة الجديدة.
المدخل موجود تحت سلم مضحك شبه النفق اللي موجود تحت حمام سباحة خارجي أزرق موجود فيه شلال صناعي، للأسف في وقت زيارتنا –رغم أن الموضوع كان مغري- قررنا أننا ما ننزلش المياه اللي شكلها كان مثلج.
اللوبي -وبقية الجيم- مستخدم فيه مجموعة ألوان من اللون الرمادي والأحمر اللامع وأرضيات خشبية ملونة بألوان مبهجة، الغرفة المقابلة صغيرة ومليانة بالعصائر وبار للوجبات الخفيفة والنقنقات، كمان فيه أغذية الطاقة وماركات مختلفة للبروتينات المنشطة.
دخلنا من الباب الزجاجي وشوفنا منطقة تدريب كبيرة على شكل حرف L، ماكينات تدريب الكارديو زي المشايات والكروس تراينرز والدراجات موجودة على شكل صفوف معظمها ملحق به iPad، ما كناش عارفين هل من السهل أننا نستخدم الأي باد في التدريب والعرق اللى هـ نكون فيه لكنها لمسة لطيفة للتغيير من الشكل المعتاد للتدريب.
بالتجول في الغرفة اللي كلها مرايات وجدنا ماكينات متنوعة من رفع الأثقال من غير أوزان موجودة في جانب واحد وبـ تتنوع الأوزان بين 2 و 50 كيلو جرام هـ تناسب التدريب المبتدئ والمتقدم، كمان فيه غرفة منفصلة للحصص الجماعية للرجال والسيدات فقط المتخصصة في حرق الدهون، بناء وتغيير شكل العضلات، مع وجود حصص زومبا للسيدات فقط وحصص رقص شرقي لكن التدريب عام مافيش مكان للسيدات فقط.
في غرف الملابس البسيطة والنظيفة الأعضاء يقدروا يستمتعوا بجاكوزي خاص وساونا موجودة بالأسفل، كمان "تايتنز" عندهم ساحة صغيرة بس مناسبة لرياضة الإسكواش، الجيم بـ يوفر طبيب خاص وأخصائي تغذية لمساعدتكم في الوصول لأهدافكم في التخسيس أو كمال الأجسام.
"تايتنز ويلنس سنتر" بـ يقدم عدد من العروض زي اشتراك الشهر الواحد (900 جنيه) والـ3 شهور (2300 جنيه) والـ6 شهور (3150 جنيه) وفي السنة (4400 جنيه)، الاشتراك السنوي عليه تخفيض في حالة الاشتراك سنتين هـ تكلفك (7800 جنيه)، بجانب استخدام الجيم والحصص المجانية كل عرض من العرض هـ تحصلوا معه على جلسة واحدة تدريب خاص وجلسة مع أخصائي تغذية، بعد ما تختاروا الحصص اللي أنتم عاوزينها في الاتفاق تقدروا تحددوا حصص تدريب خاص تبدأ أسعارها من (1500 جنيه) للـ 12 حصة و(2600 جنيه) للـ 24 حصة وللـ 36 حصة (3500 جنيه)، كمان فيه أكثر من اختيار لتجميد العضوية على حسب مدتها مع استثناء عضوية الشهر الواحد.
"تايتنز" من أكثر المراكز الصحية ارتفاعًا في السعر لكنه من الأماكن اللي بـ تفتخر بتقديمها تجربة جديدة في مجال التدريب مختلفة عن كثير من الأماكن الثانية.