فايت أند فيتنيس فاكتوري: مهرجان رياضي متكامل من أول الفنون القتالية المختلطة لليوجا - صحة ولياقة Feature - كايرو 360
 







فايت أند فيتنيس فاكتوري: مهرجان رياضي متكامل من أول الفنون القتالية المختلطة لليوجا
فايت أند فيتنيس فاكتوري: مهرجان رياضي متكامل من أول الفنون القتالية المختلطة لليوجا
اصدرت في: 13/04/2016

تعتبر رياضة الفنون القتالية المختلطة MMA من أشهر أنواع الرياضة في العالم. وكمان بتعد أسرع رياضة من ناحية الانتشار ومصر طبعًا من الأماكن اللي منتشرة فيها الرياضة دي بشكل كويس.

من أهم أسباب شعبية الرياضة دي إنها بتجمع بين عدد كبير ومتنوع من الرياضات القتالية، وكلهم موجودين عند فايت أند فيتنيس فاكتوري. بعد افتتاحهم لأول فروعهم في أركان مول الشيخ زايد في إبريل 2014، قدموا فرعهم الثاني في the Courtyard في المعادي، وده أكبر دليل على نجاحهم.

المركز بيقدم كل أنواع الرياضة من ملاكمة وكيك بوكسينج لغاية رياضة جو جيتسو البرازيلية jiu-jitsu والماي تاي Muay Thai، وصحيح ده مش أول جيم في القاهرة يقدم حصص MMA، لكن الأماكن اللي عندها حصص MMA عادًة بتكون أماكن متخصصة في نوع واحد من الفنون القتالية ودخلت في هوجة رياضة MMA.

لكن فيتنس أند فايت فاكتوري موضوع مختلف، لأنه فتح بصفته جيم متخصص في رياضة MMA وده واضح في شكل الجيم وتصميمه. وواضح كمان من نوعية المدربين المحترفين هناك والتصميم المستوحى من الشكل الأوروبي إن المكان ده مهتم بدروس MMA وحصص اللياقة البدنية، وكمان عنده أجهزة ممتازة وحصص لياقة زي اليوجا وBoxercise وspinning وحصص تدريب للأطفال وغيرهم.

الموضوع مش مجرد تنوع في أنواع الحصص وخلاص؛ نجاح المكان الحقيقي في أجواه الحماسية الرائعة. طبعًا الموضوع متعب والتمارين قوية جدًا، بس أكيد هيغيروا من شكل حياتك تمامًا، بس المهم يكون عندك استعداد. فيتنس أند فايت فاكتوري مناسب لكل المستويات، من المبتدئين اللي مش عارفين أي حاجة، للمحترفين اللي عارفين سكتهم كويس، المهم أنك هتلاقي حصص مناسبة بيقدمها مدربين محترفين منهم بطل الجو جيتسو محمد عمر "زيزو" اللي عمل حصة خاصة لفريق كايرو360 في فرع المعادي.

صحيح زيزو متخصص في رياضة الجو جيتسو لأكثر من 4 سنين، بس قدر يفوز أكثر من مرة بالبطولة العالمية لرياضة الجو جيتسو البرازيلية، وكمان حقق نجاح كبير في عالم رياضة MMA وفاز ببطولة EFC سنة 2011 وبطولة المصارعة في أمريكا الشمالية سنة 2013. نقدر نفهم أن استضافة دروس زيزو في الجيم هدفها تقديم أحسن مستوى لحصص الرياضة في المكان، وكمان بيساعدوا المشتركين أنهم يحققوا أحسن استفادة من الحصص على يد أهم الرياضيين في مصر.

على مستوى حصص اللياقة والصحة العامة، فايت أند فيتنيس فاكتوري يعتبر من أهم الأماكن اللي بتروج لثقافة الجيم في مصر. أكيد رياضة زي الملاكمة والكيك بوكسينج بتقدم تمارين متكاملة لكل عضلات الجسم، وطبعًا هايلة لتنشيط العقل. نقدر نلخص الموضوع أن الرياضة زي أي حاجة جديدة، محتاجة تعليم وصبر.

لمعلومات أكثر عن فايت أند فيتنيس فاكتوري، دوس هنا.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
ستيف نوريجا
حرر بواسطة:
ستيف نوريجا
تاريخ النشر:
13/04/2016