أوصل بالعربي: اتعلم مزيكا أونلاين مع محترفين - مزيكا Feature - كايرو 360
 







أوصل بالعربي: اتعلم مزيكا أونلاين مع محترفين
أوصل بالعربي: اتعلم مزيكا أونلاين مع محترفين
اصدرت في: 22/09/2016

إحنا عارفين أنك أول ما تلاقي حد عاوزك "توصل بالعربي !" فيه 3 أسئلة هيلفّوا حوالين دماغك بالشكل الكارتوني المعتاد! وده طبيعي أنك تسأل الأسئلة دي:

إيه أوصل بالعربي ده!؟ وإزاي أوصل بالعربي ؟ وهوصل لإيه أصلًا !؟
إحنا يا سيدي دورنا نجاوب لك على الأسئلة دي بس اتقل علشان -فعليًا- هتاخد حاجة نضيفة!

ناس كتير مننا فكرت تلعب مزيكا، أو نفسها تتدرب تعزف على الآلة اللي بتحبها، وطبعًا إحنا في الأجازة وده موسم التمَنّي! بس علشان "ما نَيل المطالب بالتمَنّي" زي ما أحمد شوقي قال، أول ما بنيجي نبدأ بتعطلنا حاجة من دول؛ إما إننا نكسل نروح مراكز تدريب بشكل منتظم، علشان ده بياخد مجهود كبير، وقت كتير، وفلوس أكتر! أو مش لاقيين مُدرّبين ثقة وناس " تُقال في المزيكا" زي ما بيقولوا، بس طبعًا مع الوقت الدنيا اتطوّرت وكل حاجة في الدنيا بقيت تقدر تتعلّمها (أونلاين-online)، بس فاضل "قَشَّة!".
"اللغة"..
بما إننا مصريين فأكيد مش كلنا بنعرف نتكلم لغات، فلو أنت جربت قبل كده تتعلم حاجة أونلاين وخاصةً في المزيكا أكيد هتكون عارف أن اللغة - كما قيل - هي "القشة التي قسمت ظهر البعير!".
سيبك من البعير دلوقت وركّز معايا!

كلنا عارفين أن أغلب التركيز في تعليم المزيكا دلوقت في القاهرة واسكندرية وده بيخلي موهوبين المحافظات مستخبيين، وده كان سبب من الأسباب الأساسية اللي قوّمت اوصل بالعربي، طيب لو أنت نفسك تتعلم أي آلة أو موهوب حتى في التطبيل على ضهر العود! إيه اللي ممكن يساعدك في ده كله ؟ "اوصل بالعربي"

اوصل بالعربي هي فكرة جيتاريست مصري شاب اسمه "أوسو لطفي"، وهو founder ( SOS Music Fistival ) واللي الفكرة جاءت بعد كده كامتداد له، والفكرة ببساطة هي مشروع لتطوير المشهد الموسيقي في مصر، بكل ما يتعلق به، سواء تطوير في طريقة التعليم أو تطوير لنظرة المجتمع للفنان نفسه، وده عن طريق مشروع لأكبر مجتمع أونلاين للمزيكاتية في مصر وهو موقع ewsal bel3araby. إيه اللي بيميز الموقع ده عن غيره؟ ما أنا ممكن أتعلم أي حاجة من على يوتيوب! اللي بيميّز الموقع ده أنه هتقدر تتعلم أي آلة بتحبها من ناس شاطرة جدًا وأسماء تقيلة لموسيقيين يمكن مابنقدرش نشوفهم غير في حفلة لمطرب مشهور، من أي مكان في مصر مش بس القاهرة وده عن طريق فيديوهات للتعليم بمستويات مختلفة، بكواليتي عالية جدًا صوت وصورة، وده كله هيكون بالعربي لأن اللي هيعلمك موسيقيين مصريين، فاللغة عمرها ما هتكون عقبة بالنسبة لك.

طيب، إيه عيب التعليم online؟

عيبه أنك مابتبقاش عارف اللي أنت بتعمله ده صح ولا غلط، ووضعك في المزيكا مابيبقاش فارق كتير عن "عم بَخ!"، طيب والحل؟

الموقع ده هيكون فيه طرق للتواصل بينك وبين اللي بيعلمك تخليه يتابعك ويتابع مستواك وده اللي هيخليك في الآخر "توصل"، لأنك ببساطة لو مستواك تقدم بشكل ملحوظ هيوفروا لك فرص أحسن للتعليم من ناس كبار كان نفسك تقابلهم وتتعلم منهم، بل أنهم ممكن يوفّروا لك فرص شغل مع فرق كبيرة لو أنت ناي على احتراف.

إزاي هتتواصل معاهم؟

الموضوع بسيط، أنت كل اللي عليك تدخل على صفحتهم على فيس بوك (اوصل بالعربي - Ewsal Bel3araby) هتلاقي فيديوهات تعليم لآلات مختلفة، أو تدخل على الويب سايت بتاعهم www.bel3araby.net .

اوصل بالعربي حلم اتشكّل بالمزيكا، هيدعم كل الموهوبين الظاهرين واللي مش باينين، موقع هيعمل من المزيكاتيّة عيلة كبيرةوشجرة أصلها في القاهرة وفروعها في المحافظات، وثمارها تحقيق حلم كل موهوب.

اوصل بالعربي .. فكرة صغيرة بمستقبل كبير.

 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
مريم  العطار
حرر بواسطة:
مريم العطار
تاريخ النشر:
22/09/2016
محررة بالموقع العربي، ومشروع أڤوكاتو بعد الضهر، مجنونة تفاصيل، الكتابة بالنسبة لي أكسچين، بحب الحياة وبتغذى على المزيكا، يعني زي ما قالوا "المهنة إنسان أڤوكاتو، المحاماه والأوبرا حياته".