بعد 5 سنين غياب رجع لنا "هيثم سعيد" بـ ألبوم جديد اسمه "لإمتى" من إنتاج شركة "Kmusic” بدل من شركة ميلودي اللي أنتجت ألبومه "مش بس كلام".. أسباب غيبة "هيثم" هى أسباب غيبة كثير من مُطربي الجيل الجديد، وهى مشاكل الإنتاج وعدم وجود ضمانات من المُنتجين تضمن للمطرب حقه علشان يكون متواجد على الساحة الفنية بـ شكل مُناسب.. وللأسف الجمهور هو اللي بـ يتظلم في متاهة سوق الكاسيت، وبـ يتحرم من الأصوات الجيدة.

ألبوم "هيثم" الجديد فيه 10 أغاني من توزيع أحمد إبراهيم, وتقريبًا مافيش أغنية فيهم سيئة رغم أنه ما قدمش مزيكا جديدة، لكن الألبوم هادئ ولطيف، ويمكن يـ خفف عننا حرارة جو القاهرة في اليومين دُول!

أغنية "تاني" هى أول أغاني الألبوم تأليف محمد بدوي واللحن لشادي حسن، الموزع اعتمد على موسيقى "التكنو- techno" بـ صورة كبيرة وقدر يبرز اللحن بـ شكل جيد خاصة وأن كلمات الأغنية البسيطة وفرت مساحة أكبر للمزيكا.

"لإمتى" أغنية "الهيد-Head" كتب كلماتها الرومانسية "محمد عاطف" ولحنها الرائع من إبداع شادي حسن، هيثم أدى الأغنية بمزاج، وبـ يسأل لـ إمتى البُعد هـ يفضل يمنع كل اثنين بـ يحبوا بعض من أنهم يتكلموا ويقولوا كل اللي في قلبهم؟

أغنية ثالثة من تأليف محيي الدين ولحن كريم عاشور، اسمها "سيب نفسك ليا"، هيثم في الأغنية بـ يطلب من حبيبته تكون معاه من غير ما تسأل على فين رايحين ولا بكره هـ يحصل إيه، "قلبي عندك" أغنية مقسوم جميلة كتب كلماتها نور عبد الله ولحنها "نادر نور"، وفي الأغنية بـ يثبت لنا "هيثم" أنه مُصمم يقدم لنا آداء مُختلف مع كل أغنية.

"أنا مليت" أغنية مزيكتها ممكن تفكرنا بـ ألبوم "كمل كلامك" وكأن الموزع كان بـ يسمع "عمرو دياب" قبل ما يدخل الستوديو، الأغنية كلماتها هادئة كتبها كريم سامي واللحن الجميل لـ شادي حسن.

على أوتار الجيتار غنىَ "هيثم" الأغنية الرائعة "لسه باقي عليه"، الكلمات هدية "جمال الخولي" واللحن الأفضل لـ عمرو طنطاوي وهو في نفس الوقت صاحب العزف المُتميز للجيتار. حلوة الدنيا" من كلمات الخولي ولحنها العادي لـ محمد الوزيري، رغم أن "هيثم" بـ يحاول يقدم لنا أفضل ما عنده إلا أن الأغنية مش بالقوة اللي تخليه يستمر على نفس المستوى، وممكن نقول أنه أخطأ في الاختيار في الأغنية دي.

هيثم سعيد كان ممكن يكون نجم أكبر من كده ويتخطى مطربين كثير منهم "تامر حُسني" و"محمد نور" خصوصًا أن شهرته كبرت بمُجرد ظهوره في كليبه "هما مالهم بينا يا ليل" اللي أخرجه د. شريف صبري، وكان أول كليب يظهر فيه موديل مُحجبة.