دليل كايرو 360 لتعليم العزف على البيانو في القاهرة - مزيكا Feature - كايرو 360
 







دليل كايرو 360 لتعليم العزف على البيانو في القاهرة
دليل كايرو 360 لتعليم العزف على البيانو في القاهرة
اصدرت في: 07/09/2016

كثير مننا وإحنا صغيرين كان عنده "أورج" لعبة وغالباً كان هدية عيد ميلاده، وعلشان كدة برضه ممكن كثير من قرّائنا يكون عندهم خلفية -ولو بسيطة- إزاي يعزفوا حاجات خفيفة على البيانو أو الأورج زي النشيد الوطني أو أغنية "اهواك" لعبدالحليم حافظ، وممكن جدًا يكون بعضهم كمل وأصبح بـ يعزف فى طابور الصباح تبع فرقة المدرسة الموسيقية. بس النهاردة فى موضوعنا هـ نتكلم بشكل اوسع شوية للي حابب يكمل أكثر ويحترف العزف على البيانو أو الكيبورد، بس في الأول نحب نوضح الفروق الأساسية بين البيانو والكيبورد أو "الأورج". بشكل عام البيانو هو الصورة الأصلية والكلاسيكية، وهو فى المقام الأول آله وترية وإن كان ده مش ظاهر، لأن الأوتار موجودة داخل الجسم الخشبي للبيانو والصوت بـ يخرج منها بعد الضرب على مفاتيح البيانو إللي بـ تكون واصلة برؤوس بـ تضرب بدورها على الأوتار من الداخل، البيانو بـ يتكون من 7 أوكتاف ونصف والأوكتاف هو السلم الموسيقي، و أسفل البيانو بـ يكون فيه دواسات تشبه دواسات العربية، ودي للتحكم فى امتداد الصوت وإستمراره لكن استخدامها بـ يكون فى مرحلة متقدمة شوية.

بعيداً عن النمط الكلاسيكي للبيانو بـ نلاقي الكيبورد و ده بـ يكون الصورة الإلكترونية للبيانو بفروق كثيرة أولها انه بـ يتوصل بالكهرباء و أنه بـ يخرج أصوات مختلفة و ده لإحتوائه على مؤثرات بـ تتباين حسب نوعه، و أنه غالباً بـ يتكون من 5 أوكتافات بس مش 7 زي البيانو الخشبي "الأكوستك". الكيبورد يعتبر أكثر انتشاراً من البيانو لعدة أسباب اهمهم سهولة حمله و نقله و انخفاض متوسط اسعاره مقارنةً بالبيانو، إلا أننا ممكن نعتبرهم -تجاوزاً- آلة واحدة وليهم نفس الأساسيات و أساليب التمارين.

 

فين ومع مين ممكن نتعلم بيانو أو كيبورد؟

 

من أنسب الأماكن لتعليم البيانو مركز تنمية المواهب بدار الأوبرا المصرية خصوصاً للبدء مع الأطفال من سن 6 سنوات خصوصاً للتأسيس الصحيح بـ تعلم قراءة النوتة الموسيقية وده بـ يكون مقابل 500 جنيه كل 3 شهور وده مكانه في دار الأوبرا بالجزيرة، للإستعلام و الحجز: 0111109457-01005200906

كمان في مركز فنون لسكان مصر الجديدة ومدينة نصر بسعر 200 جنيه للـ 4 حصص، و المركز مكانه 7 شارع يوسف عباس، الدور الأول، شقة 104، مدينة نصر امام نادي الزهور، للتفاصيل و الحجز ممكن تتصل على 22623993 او 01022630333

لو عايزين فرصة للتعليم مع حد محترف و صاحب خبرة واسعة يبقى مع أ/نادر سامي 01223806729 والتعليم معاه هـ يكون من خلال منهج احترافي سواء للبداية مع صغار السن أو الكبار، ومكان التعليم بـ يكون بالتنسيق مع الطرفين ودة بـ يتوقف عليه سعر

الحصة، إلا أنها بـ تكون تقريباً فى حدود 75 جنيه ومدتها بـ تكون بين 40 دقيقة لساعة وده كمان يتوقف على سن و مستوى المتعلم.

كمان ممكن تتواصل مع أ/كريم فاروق لو عايز دروس خاصة هـ يساعدك من الأول تبدأ من الأساسيات و رقمه 01143731684 و الحصة مكانها و سعرها بـ يكونوا حسب الاتفاق.

أيضاً المركز الثقافي الروسي بـ يوفر فرصة هائلة للتعليم مع نخبة من المدرسين المحترفين و أحياناً جزء منهم بـ يكونوا أجانب من روسيا و ما حولها من دول و دي فرصة لتذوق الآلة و تعلمها بطريقة وحس مختلفين حبتين، ممكن التواصل مع المركز للتفاصيل على رقم0233370577 وعنوانه 127 شارع التحرير، الدقي.

ممكن تتابعوا الورش الفنية اللي بـ نكتب عنها من وقت للثاني في أجندة كايرو 360 اللي بـ يبقى فيه كثير منها لتعليم العزف على الآلات المختلفة وخاصة البيانو والكيبورد.

مزيد من الصور
  • دليل كايرو 360 لتعليم العزف على البيانو في القاهرة
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
باسم أبو عرب
حرر بواسطة:
باسم أبو عرب
تاريخ النشر:
07/09/2016
بيسو.. الشهير بباسم أبو عرب، بتاع كتب ومزيكا.. وحاجات ثانية حسب الظروف، متوسط الذكاء لكن مستمر في المحاولة.. غاوي سفر من أول الدلتا والصعيد لحد شرق آسيا.. ومؤخرًا مقتنع أن "الهند هي أمي".