من ساعة ما شرف الساحة بإفتتاحه في أوائل 2009، «تاماراي» عِرف يحُط نفسه في مكانة أعلى من أرقى وأحسن الأماكن اللي بـ تروحها النخبة في مصر. وبعد حوالي سنتين، النهارده أصبح المكان المفضل لكتير من الفنانين ورجال الأعمال المشاهير.

 

«تاماراي» في الدور التالت في البرج الشمالي من أبراج «نايل سيتي – Nile City Towers» (أبراج ساويرس). وبالرغم من إنه في الدور التالت إلا إن منظر النيل الساحرمن فوق يديك إحساس إنه عالي قوي! ده بالإضافة لتراس رائع، فيه مساحة كبيرة للرقص.

 

وبالنسبة لمكان سُمعته إنه المكان اللي تروحة لو عاوز تشوف "عُلية القوم"، مكان كله VIP من العيار التقيل، راحه «عمرو دياب»، «نيكول سابا» و«هيفا وهبي» وغيرهم، إلا إننا عرفنا نقضي فيه وقت إسترخاء لذيذ، زي أي مكان رائع وبعيد عن الأضواء. ودي حاجة تحسب له. وبالرغم من الديكور اللي مايتقلش عليه أقل من وهمي، بالخشب اللي واخد شكل عشوائي فني، والحيطة اللي تحسسك إنها جرانيت خام من معبد فرعوني، المكان قعدته مريحة جداً، هـ تلاقي كنب مريح بمخدات حرير. والتيمة الدهبي في الديكور وإضاءة السبوتات الهادية بـ تدي جو رومانسي وخلاب. ومكان ترابيزات العشاء التقليدية فيه ترابيزات عالية وبار ماهوجني أنيق.

 

أما المنيو اللي عامله الشيف الفرنسي «جيمي هيرتبيز» فهو زي الديكور كلاسيكي على حق فيه لمسة مختلفة مخلياه مميز جداً. المقبلات بـ تبدأ من سلطات خضرا متطعمة بالصنوبر، وشرايح التفاح أو اللحم البقري الصغيرة، وبـ توصل لسبرنج رول الخضار اللي بـ يدوب في الفم. ومن الوجبات الرئيسية الـ«فيليه منيون» اللي كان لذيذ ورقيق ونزل معاه الـ«سوتيه» التمام وبطاطس مهروسة منحوتة بشكل فني جميل.

 

الخدمة في المكان مضيافة وممتازة (مافيش الإهتمام الزايد الخانق). وكالمتوقع من مكان زي ده، الأسعار عالية، وفي الويكإند فيه حد أدنى للطلب 250 جنيه للفرد. ده غير إن الحجز ضروري جداً طبعاً.