بانوراما القاهرة الليلية - القاهرة بالليل Feature - كايرو 360
 







بانوراما القاهرة الليلية
بانوراما القاهرة الليلية
اصدرت في: 12/05/2011

جربت قبل كدة تطلع هضبة المقطم؟ وتقف على الكورنيش بتاعه اللي بـ يبص على القاهرة من فوق؟ لو جربت يبقى أي حاجة هـ نقولها هنا ممكن ما تبقاش جديدة عليك، بس ممكن تلاقي حاجات ماخطرش في بالك تعملها هناك.

اللي ماراحش قبل كده هـ نوضحله أكتر من طريقة يروح بيها، المقطم له أكتر من طلعة لو معاك عربية، أشهرها من طريق صلاح سالم من قدام القلعة ومسجد محمد علي، تاني أشهر طلعة اللي من على كوبري الأتوستراد اللي رايح من المعادي لمدينة نصر، وممكن من محور الشهيد اللي تحت الطريق الدائري بتاع القطامية وده بـ يطلعك على آخر شارع 9 الشارع الرئيسي في حي المقطم عند مساكن الزلزال، وممكن من الطريق الدائري نفسه اللي في المعادي وتنزل بعد محطة بنزين «وطنية» يمين هـ تلاقي طريق حلزوني يطلعك فوق هضبة المقطم على طول.

لو هـ تروح بمواصلات ممكن تركب ميكروباص من موقف السيدة عائشة القريب من منطقة القلعة والخليفة، وده بـ ينزلك عند مساكن الزلزال برضه ومن هناك ممكن تتمشى للكورنيش أو تركب حاجة لمسافة قصيرة. فيه مواصلات كمان من موقف الحي السابع في مدينة نصر وده بـ ينزلك في ميدان اسمه المفارق في وسط شارع 9، وأقرب شوية للكورنيش.

كلمة "طالعين المقطم" مرتبطة في دماغ الناس بحاجات للأسف مش ظريفة، بس اللي ناس كتير ما تعرفوش ان المكان ممكن يبقى مكان سهرة عائلية أو شبابية ظريفة و"محترمة" والأهم من ده كله أنها مش مكلفة. هـ توصل للكورنيش هـ تلاقي الدنيا ضلمة شوية عشان الإعتماد كله على عواميد النور اللي في الشوارع والفيلات المحيطة ولو القمر طالع الليلة دي النور هـ يكون أحسن، الكورنيش عبارة عن منحدر جبلي متدرج ممكن تقف على حافته بالعربية أو على رجليك وتشوف أروع منظر للقاهرة بالليل! الأضواء مبهرة ومن فوق وهـ تقدر تميز الشوارع والطرق العملاقة زي طريق صلاح سالم والأتوستراد والطريق الدائري، وعلى اليمين هـ تشوف القلعة وآثار إسلامية كتيروفي الوسط هـ تشوف برج القاهرة ومباني ميدان التحرير، وعلى الشمال المعادي وأبراجها، وبالنهار ممكن تشوف أهرامات الجيزة كمان.

فيه أماكن ممكن توصلها بالعربية وتقعد ببلاش وفيه أماكن بـ يبقى ليها مستأجرين بـ يسمحولك تدخل مقابل أنك تطلب مشاريب أو شيشة، وممكن تدفع أي مبلغ رمزي مقابل أنك تقعد ربع ساعة وتمشي لو مش عايز تطلب حاجة، بس كدة كدة الأسعار بسيطة جداً، يعني الفرد مش هـ يدفع أكتر من 5 لـ 10 جنيه لو طلب مشروب وشيشة مثلاً. وميزة الأماكن اللي بـ فلوس دي أنها بـ تبقى منورة شوية وأمان أكتر، عشان المكان كله هادي بزيادة وممكن الواحد يحس بالخطر لو لقى نفسه في حتة ضلمة لواحده.

أجمل حاجة عربيات حمص الشام اللي بـ تلاقيها كل نا تمشي مسافة 50 متر على الكورنيش، الجو طبعاً بـ يبقى برد فوق حتى لو معتدل في وسط المدينة، وممكن تقعد جوة كافية من المنتشرين بطول الكورنيش زي «السندباد» و«مكسيم» و«بانوراما العمدة» اللي بـ يعملوا ساندوتشات وبيتزا ووجبات خفيفة ومشروبات سخنة وباردة، وفيه أكشاك كتير ممكن تجيب منها حاجة ساقعة أو مقرمشات، المهم أنك ماتنساش تتحرك شمال شوية بطول الكورنيش بعيد عن منطقة الجلوس دي وتتفرج على القصور والفيلات اللي في الشوارع الجانبية، وتشوف قد أيه معمارها عبقري والإضاءة المسلطة عليها جميلة، ده غير أن القصور مالهاش شبه في أي مكان تاني في مصر، وإحنا مش عارفين مين أصحابها طبعاً، بس الأمن هناك مش هـ يمنعك من الفرجة يعني.

بالمناسبة فيه كورنيش تاني للمقطم بـ يسموه الكورنيش الجديد وده عشان توصله لازم تخرج تاني لشارع 9 وتدخل يمين من بعد محطة بنزين «التعاون» اللي لونها أزرق هـ تلاقي الكورنيش ده وهو فاضي أكتر من الكورنيش الأولاني والمنظر من فوق مش حلو أو البانوراما مش كبيرة زي الكورنيش الأصلي، بس بـ ننصحك تلقي نظرة برضه على القصور والمشاتل اللي هناك.

إنك تشوف القاهرة من مكان بالإرتفاع ده وبالهدوء ده وبالفلوس القليلة دي، نفتكر أن الموضوع يستاهل، ورغم الظلام المريب، لكن هـ تحس بالأمان لما تلاقي ناس كتير حواليك بـ يتعاملوا بـ تلقائية وبـ يجروا ورا بعض في الجبل وبـ يشيشوا وبـ يضحكوا بصوت عالي، بس مفيش مانع تبقى واخد إحتياطاتك الأمنية أو تروح مع شلة كبيرة "فيها رجالة"، ونوعدك أنك هـ تقضي سهرة سعيدة.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
وليد أبوعرب
حرر بواسطة:
وليد أبوعرب
تاريخ النشر:
12/05/2011
محرر مساعد سابق - بـ يحب الخروج، دماغه فى الفرق الموسيقية وبـ يلعب مزيكا، بـ يحب يكون عنده معرفة عن كل شيء، بـ يزهق بسرعة! ما بـ يحبش تويتر.