قبل ما رمضان يخلص: اطلب فطارك وريح بالك - مطاعم Feature - كايرو 360
 







قبل ما رمضان يخلص: اطلب فطارك وريح بالك
قبل ما رمضان يخلص:  اطلب فطارك وريح بالك
اصدرت في: 04/07/2016

بعد يوم شغل رمضاني طويل وسط حر وزحمة ودوشة، أكيد كلنا بنواجه نفس المشكلة لما نرجع البيت خاصة كمان أن الشهر قرب يخلص، وهي إزاي بعد كل ده هندخل المطبخ ونحضر فطار يعوضنا عن اللي حصل! طيب، عندنا فكرة كويسة ممكن تنفع معاك.

- إيه رأيك تطلع على بيت العائلة وتفطر هناك؟

- للأسف مش هينفع، أصل عمو محسن وطنط سوسن عزموهم انهاردة على الفطار والبيت فاضي.

- طيب إيه رأيك تشوف أخبار الثلاجة إيه؟

- أه معلش نسينا إن معندكش وقت تشتري طلبات البيت لأن مع نهاية شغلك بيكون السوبر ماركت قفل وطبعًا مستحيل تدخل على مطعم في عز ساعة الفطار.

 

سامع واحد بيقول طب نعمل إيه حيرتونا معاكم؛ إحنا هنساعدكم. من حسن الحظ إن ٩٩٪‏ من مطاعم القاهرة السنادي بيوصلوا طلبات في رمضان، وفي مطاعم عملوا عروض مميزة كمان لخدمة التوصيل. الراحة مطلوبة في رمضان مفيش كلام.

 

كايرو كيتشين

أخصائي الأكل المصري كايرو كيتشين بيقدم عرضين للفطار في رمضان، عندك منيو فطار شرقي (١١٠ جنيه) تختار فيها من بين فتة فراخ أو كشري أو ملوخية بالفراخ أو اللحمة أو ممكن تختار من منيو أكل غربي (١٢٥ جنيه) ما بين روست بيف تندرولين أو ميكس جريل أو نصف فرخة مشوية. أي منيو شاملة مشروب رمضاني وحلويات شرقية وسلاطة وشوربة وطبق مقبلات. اتصل على ١٦٦٦٩.

 

دجاج تكا

مين مايعرفش خبير الفراخ المشوية الأول دجاج تكا، واللي بيقدم السنادي تشكيلة كبيرة من الأطباق احتفالَا بشهر رمضان. ادفع ١٢٥ جنيه مقابل سلاطة وطبق مقبلات وتمر وعصير، مع اختيارك من الفراخ اللبناني المخلية أو فروج أو شيش طاووق وغيرهم. اتصل على ١٩٠٩٩.

 

فروجة

فروجة بيقدم أرخص عروض معانا النهاردة. ادفع ٥٩.٥٠ جنيه فقط واستمتع بوجبة فيها فروجة مشوية وأرز وسلاطة وعيش وقرع عسل بشاميل، أو ممكن تختار نفس العرض يكفي سبعة أفراد بسعر ٣٠٠ جنيه وبس. اتصل على ١٩٤٥٤.

 

فرانكس

فرانكس في النزهة الجديدة بيقدم واحد من أوفر العروض، يعني عندك منيو الفطار (٢٦-٤٤ جنيه) تشمل بامية ومولوخية وبطاطس فرن وطواجن متنوعة (١٢-٣٠ جنيه) أو عندك منيو ثانية تشمل تشيكن بيكاتا مشروم وفراخ بانيه ومعاهم باستا أو أرز (٣٠-٥٠ جنيه). اتصل على ٠١٠١٥٥٥٧٠٤٤ أو ٠١٠١٥٥٥٧٠٥٥

 

كيه كال - Kcal

كيه كال يعتبر من أهم مطاعم الأكل الصحي في القاهرة اللي بتقدم فطار رمضاني صحي متكامل. اختار بين شوربة خضار أو عدس مع اختيارك من الفراخ أو الكفتة ومعاهم خضار سوتيه أو بطاطا حلوة أو أرز بني وطبق حلو عبارة عن فاكهة أو براوني كيه كال المخصوص، وبعدهم عصير فريش تهضم به الأكل، وكل ده بسعر 75 جنيه. اتصل على 19718.

 

شاورمايستر

المطعم الشرقي شاورمايستر هيحقق كل طلباتك في الفطار من شوربة لاختيارك من نوعين من المقبلات الساخنة والباردة، ومعاهم طبق رئيسي من اختيارك ما بين شاورما أو شيش طاووق أو كفتة، ومعاهم كمان أرز بسمتي وبطاطس محمرة، وعيش ومشروب رمضاني وحلويات وكل ده بسعر 80 جنيه للفرد. اتصل على 16229.

 

فينيز بيتزا - Vinny's Pizzeria

يمكن البيتزا تعتبر أغرب حاجة في الدنيا على الفطار، لكن فينيز بيقدموا عرضين لا يقاوموا للفطار في رمضان. الأول عبارة عن بيتزا نيو يوركر معاها فطيرة تفاح وخبز بالثوم، والوجبة دي تكفي من 2-3 أفراد (125 جنيه)، أما العرض الثاني فبيتكون من بيتزا كيك فينيز الشهيرة وبرضه معاها فطيرة تفاح وخبز بالثوم، وتكفي 3-4 أفراد (240 جنيه). اتصل على 19867.

 

ويليز كيتشين Willy's Kitchen

ويليز كيتشين الشهير بتقديم البيتزا ناتشو برجر عمل عرض مخصوص لرمضان عشان تستمتع بأصنافهم المميزة من البرجر. ادفع 85.90 جنيه وافطر بساندويتشين برجر ومعاهم بطاطس بقشرها ومشروب؛ في كمان كومبو مكون من ثلاثة برجر سعره 119.50 جنيه وخمسة ساندويتشات بسعر 174.50 جنيه. اتصل على ٠١٢٨٠١٠٨٨٥٨.

 

وك أند واك

أخصائي الأكل الصيني وك أند واك وفروعه في المعادي وهليوبوليس عاملين منيو رمضانية بنظام set menu (٨٥ جنيه) تشمل اختيارك من الأرز أو النودلز مع لحم أو فراخ ومشروب وطبق حلو. لفرع هليوبوليس، اتصل على ٠١٠٦١٤٧٧٧٧٣ أو ٠١٠٦١٤٧٧٧٧٢، ولفرع المعادي اتصل على ٠١٢٧٤٤١١٢١٤ أو ٠١٠٩٠٠١٠٣٦.

رمضان كريم!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
عمر يسرى
حرر بواسطة:
عمر يسرى
تاريخ النشر:
04/07/2016
كاتب - عاشق للأفلام، والأكل، بيعزف جيتار، دارس للعمارة، واشتغل قبل كده مذيع فى الراديو. حكمته المفضلة: "ما نقوم به فى الحياة، يكون صداه فى الأبدية".