أكل إيطالي يعنى بيتزا وباستا، ولو متابع هـ تقول لازانيا وكالزوني وكانيلوني، مش كل مطعم بـ يقول على نفسه إيطالي هـ تلاقي عنده كل الحاجات دي، بس المطعم اللي فعلاً عنده كل ده وأكتر هو السوق الإيطالي أو «مركاتو ايطاليانو Mercato Italiano -».

ليه فروع في مدينة الرحاب والجامعة الأمريكية في التجمع الخامس وسان ستيفانو في الأسكندرية والفرع اللي جربناه كان في سيتي ستارز في مصر الجديدة. في ساحة الأكل في الدور الرابع في المرحلة الأولى في صالة المطاعم «زودياكZodiac - »، بين محلين «مان تشو واك – Manchow Wok» للأكل الصيني و«هارديز – Hardee’s».

المحل زي كل المحلات في الفوود كورت (food court) أو ساحة المطاعم دي، عبارة عن كاونتر طويل والكاشير في أوله والأكل يا إما تيك آواي أو بتاخد الأكل وتاكل على الترابيزات اللي في الفوود كورت. الفرق بين ميركاتو ومحلات تانية إنك بـ تكون شايف كل الأكل قدام عينيك من ورا الإزاز على الكاونتر، كل المنيو تقريبا قدامك خاصة أنه محدد ومش كبير قوي.

المنيو الموجود على خلفية المحل متقسم لـ (بيتزا – باستا – هاوس سبيشيال – سلاطات)، البيتزا هناك بالقطعة مش بالواحدة، وممكن تسأل مسؤول البيع عن مكونات أي حاجة هـ يشرحلك بالظبط. البيتزا اللي إخترناها كانت من أكتر الحاجات المميزة للمكان، وهي بيتزا «آلا مركاتو» المحشوة والشريحة كانت بـ 19 جنيه، وكانت شكل الفطيرة وشها مش عليه أي حاجة وكانت محشية بالبيبروني والسوسيس والمشروم والفلفل الرومي والموزاريلا وطعمها كان حلو بس ناقصة شوية توابل والقطعة الواحدة ممكن تشبَّع لو كنت مش جعان قوي،ولو أكتر من شخص هـ ياكل ممكن باخدوا الحجم المتوسطة وده بـ يكفي 3 أشخاص و عبارة عن نصف بيتزا وبـ50 جنيه والكاملة بـ تكفي 6 أشخاص وبـ 70 جنيه. وفي أنواع البيتزا المعروفة كلها في المنيو طبعاً.

طلبنا كمان الأكلة اللي سموها الـ«سترومبولي» (على إسم بركان في إيطاليا) ودي معجنات شبه الكرواسان محشية قطع فراخ وجبنة سايحة وبروكلي (20 جنيه) ولما بـ تطلبها بـ تتسخن في الميكروويـف وكانت لذيذة برضه بس نفس مشكلة التوابل أو تحس أن فيه طعم ناقص والعجين فيها أكتر من اللازم، بس في النهاية هـ تحب طعمها عشان المكونات الطازة بتاعتها وحجمها الكبير.

في منيو الأكلات الخاصة جربنا فراخ الـ «بارميـﭼان» ودي فيليه فراخ مقلي بانيه بالأعشاب والتوابل ودي كانت أجمل حاجة في اليوم، ممكن تاخد مع الفراخ رز أصفر بالخضروات والمشروم أو سباجيتي أو الـﭘنا بالخضروات وكلها إختيارات لذيذة وبـ تتعمل بحرفنة وتتبيلتها خطيرة. في منيو الأكلات الخاصة كمان فيه فراخ «ﭭيسوﭭيو» (على اسم بركان برضه) بصوص المشروم والجبنة، وسمك فيليه وبيكاتا. ومن الحاجات المميزة لـ«مركاتو» برضه كرات اللحم أو الـ«Meatballs» بصوص الطماطم اللي مشهور بيه المطعم أن كله عصير طماطم طبيعي مش صلصة معلبة، وهـ تحس قد إيه الأكل فريش وهـ تلاحظ الفرق بينه وبين المطاعم التانية.

منيو السلاطات فيه كول سلو وسلاطة فواكه وسلاطة تونة وسلطة يوناني وسلطة سيزر الفراخ وعملنا طبق مشكل فيه كل حاجة (22 جنيه) وكان مثالي وحسينا بطعم كل حاجة لوحدها في الطبق رغم اللخبطة اللي فيه، ننصحك ماتاكلش هناك من غير ماتجيب أي سلاطة عشان تطري الأكل شوية بالذات مع كمية المعجنات دي.

الخدمة كويسة جداً وسريعة والموظفين واقفين مركزين مع كل الزباين، وطريقة الخدمة عملية بإنك بـ تعمل أطباقك زي البوفيه المفتوح وتوصل للكاشير وتدفع مرة واحدة.

لو انت في «سيتي ستارز – City Stars» ونفسك في أكل إيطالي ماتفكرش كتير وإطلع على «مركاتو ايطاليانو» على طول، ويبقى حظك حلو لو لقيت ترابيزة فاضية قدامه عشان ممكن تقوم كل شوية تزود حاجة على الوجبة اللي قدامك.